Muhyiddin masih di puncak setelah setahun hadapi cabaran politik


Chan Kok Leong

Perdana Menteri Muhyiddin Yassin menghadiri program solat hajat sempena setahun kerajaan Perikatan Nasional di Masjid Putrajaya semalam. – Gambar The Malaysian Insight oleh Nazir Sufari, 1 Mac, 2021.

PERDANA Menteri Muhyiddin Yassin mula berkuasa tahun lalu, ketika gelombang pertama jangkitan Covid-19 mula meningkat menyebabkan beliau mengumumkan perintah kawalan pergerakan (PKP) pertama pada pertengahan Mac tahun lalu.

Sejak itu, tugas dan amanahnya adalah menyeimbangkan perjuangan melawan pandemik dan melindungi rakyat dan ekonomi, sambil mempertahankan kelangsungan politik.

Walaupun beliau mendapat pujian Malaysia atas penanganan awal pandemik ini, malah melihat kenaikan popularitinya pada satu ketika, kejayaan terbesar manusia berusia 72 tahun ini adalah kemampuannya untuk bertahan dalam banyak cabaran politik yang dilalui dan pertengkaran antara Parti Perikatan Nasional (PN), iaitu Bersatu sendiri dengan Umno.

Cabaran pertama sebaik sahaja beliau mengangkat sumpah pada 1 Mac tahun lalu, datang dari Umno yang mempersoalkan pilihan kabinet perdana menteri dan portfolio yang diberikan kepada parti itu.

Dan dari situ, hubungan Bersatu dan Umno berubah dari buruk menjadi lebih teruk, yang memuncak apabila dua ahli Parlimen Umno (Gerik dan Padang Rengas) menarik sokongan mereka dari Muhyiddin dan mencadangkan agar Umno menolak PN dalam PRU15 akan datang.

Dengan penarikan diri itu, Muhyiddin kehilangan majoriti dua kerusi di Parlimen sehingga semalam ketika ahli Parlimen Julau dan Tebrau dari PKR menandatangani akuan berkanun (SD) sebagai menyatakan sokongan kepada kerajaan PN.

Muhyiddin juga harus menghadapi undi tidak percaya dari bekas pengerusi Bersatu Dr Mahathir Mohamad yang mendakwa beliau kehilangan majoriti oleh pengerusi Pakatan Harapan, Anwar Ibrahim.

Walaupun menghadapi cabaran ini, setahun kemudian, Muhyiddin masih menjadi perdana menteri, sebahagiannya kerana strategi mengelak cabaran terbuka di Parlimen.

The Malaysian Insight melihat bagaimana Muhyiddin dapat bertahan dan terus berkuasa.

Garis Masa

13 Mac, 2020: Tidak berpuas hati dengan pelantikan Kabinet, Umno membuat beberapa tuntutan kepada kerajaan PN. Ini berlaku setelah beberapa ahli Parlimen Umno, termasuk Timbalan Speaker Dewan Rakyat Azalina Othman Said berkata di media sosial Umno berhak mendapat perjanjian yang lebih adil.

Kabinet Muhyiddin berjaya mengelak melantik seorang timbalan perdana menteri, tetapi mengangkat empat ahli Parlimen sebagai menteri kanan, dua daripada Bersatu dengan masing-masing dari Umno dan Gabungan Parti Sarawak (GPS). Kabinet pertama Muhyiddin juga memastikan Bersatu memiliki bahagian terbesar dalam portfolio walaupun merupakan parti terkecil dalam PN.

17 April, 2020: Sekretariat Dewan Rakyat menulis surat kepada semua ahli Parlimen memaklumkan sidang Parlimen pertama tahun ini adalah pada 18 Mei, bukannya seperti dijadualkan selama 15 hari, selain hanya akan mendengar rang undang-undang dan perkara berkait kerajaan. Pandemik Covid-19 disebut-sebut sebagai alasan untuk pertemuan itu. Agenda mesyuarat kemudian diubah menjadi hanya Titah Agong yang dihantar.

8 Mei, 2020: Usul tidak percaya pertama Dr Mahathir Mohamad terhadap Muhyiddin diterima oleh Speaker Dewan Rakyat Mohamad Ariff Md Yusof untuk persidangan Parlimen sehari pada 18 Mei.

Usul tersebut tidak sampai ke tahap dasar kerana kerajaan menggantikan setiausaha Dewan Rakyat pada 14 Mei dan hanya membenarkan ucapan Agong saja pada sidang 18 Mei itu.

Mei 2020: Klip suara bocor didakwa suara Muhyiddin merancang menawarkan kedudukan kepada pemimpin Umno untuk memasukkan mereka dalam Bersatu. Klip lain yang dibocorkan juga mendapati suara itu memberitahu pemimpin Bersatu membiarkan Dr Mahathir memutuskan apakah parti itu harus berhenti dari PH, sehari sebelum Muhyiddin, tanpa persetujuan Dr Mahathir, keluar dari PH.

Sehingga kini, Muhyiddin belum menjawab tuduhan tersebut.

29 Mei, 2020: Bersatu memecat Dr Mahathir dan empat ahli Parlimen lain. Sementara Dr Mahathir terus membentuk Pejuang, ada sedikit kesan daripada pemecatan tersebut.

23 September, 2020: Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi berkata ahli Parlimen Umno bebas menyokong Anwar, setelah presiden PKR memberitahu media beliau mempunyai sokongan majoriti selain mendakwa kerajaan Muhyiddin jatuh.

13 Oktober, 2020: Anwar memberitahu media beliau menunjukkan kepada Agong bukti majoriti untuk menggantikan Muhyiddin. – 1 Mac, 2021.

Berita penuh di sini.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen