Bersatu kuasai Kabinet Muhyiddin


Chan Kok Leong

Perdana Menteri Muhyiddin Yassin ketika mengumumkan barisan Kabinet di Putrajaya, hari ini. – Gambar The Malaysian Insight oleh Kamal Ariffin, 9 Mac, 2020.

BERSATU memperoleh bahagian terbesar dalam Kabinet Perdana Menteri Muhyiddin Yassin dengan memegang 10 jawatan menteri dan 13 timbalan menteri.

Termasuk kerusi perdana menteri, Bersatu memperoleh 11 portfolio. Ini lebih dua kali ganda daripada apa yang diperoleh parti itu ketika bersama Pakatan Harapan (PH).

Dalam Kabinet 2018, Bersatu memegang jawatan perdana menteri dan lima jawatan menteri.

Parti Muhyiddin, yang mempunyai 36 ahli Parlimen, juga mengambil dua daripada empat jawatan menteri kanan.

Ahli baharu Mohamed Azmin Ali dan Dr Radzi Jidin adalah menteri kanan yang bertanggungjawab bagi perdagangan antarabangsa dan pendidikan.

Parti itu juga mengambil jawatan lebih penting seperti ekonomi dan tugas khas (di bawah Jabatan Perdana Menteri); pembangunan wanita, keluarga dan masyarakat; dalam negeri, pertanian; pembangunan luar bandar; komunikasi dan multimedia; perumahan dan kerajaan tempatan.

Antara ahli Bersatu yang mendapat manfaat susulan sokongan terhadap Muhyiddin ialah Azmin dan Zuraida Kamaruddin, yang merupakan bekas timbalan presiden dan naib presiden PKR sehingga dua minggu lalu. 

Azmin adalah seorang daripada empat menteri kanan manakala Zuraida akan terus mengetuai Kementerian Kerajaan Tempatan. – 9 Mac, 2020.

Berita penuh di sini


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen