Tidak perlu permit polis untuk kempen pintu ke pintu, kata AG


Timothy Achariam

Hakikatnya, sejarah membuktikan bahawa semenjak tahun 1955. Kaedah-kaedah untuk meraih pengundi ini adalah yang paling popular digunakan oleh calon-calon dari kesemua parti politik, dan tanpa perlu untuk mendapatkan permit sedemikian. – Gambar fail The Malaysian Insight, 14 November, 2019.

PEGUAM Negara hari ini membatalkan arahan polis untuk parti politik mendapatkan permit dalam kempen pintu ke pintu di Pilihan Raya Kecil (PRK) Tg Piai.

Beliau berkata tidak ada syarat dalam undang-undang pilihan raya untuk memohon permit polis terlebih dahulu ketika kempen pilihan raya dijalankan.

Bagi menjelaskan arahan yang ditetapkan polis Tg Piai terhadap parti-parti politik yang bertanding dan calon mereka, Thomas berkata tidak ada peruntukan undang-undang untuk kempen sedemikian .

“Pengumuman yang dibuat oleh pihak polis akan keperluan permit polis ini dilihat adalah menurut Seksyen 24B (3) Akta Kesalahan-Kesalahan Pilihan Raya,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

“Dalam hal ini, peruntukan ini tidak secara jelas merujuk kepada kempen bergerak mahupun kempen dari pintu ke pintu.

“Hakikatnya, sejarah membuktikan bahawa semenjak tahun 1955. Kaedah-kaedah untuk meraih pengundi ini adalah yang paling popular digunakan oleh calon-calon dari kesemua parti politik, dan tanpa perlu untuk mendapatkan permit sedemikian,” katanya.

Terdahulu hari ini, Ketua Polis Negara, Abdul Hamid Bador juga menjelaskan bahawa parti politik hanya perlu mengisi borang semasa tempoh kempen dalam PRK Tg Piai dan tiada permit diperlukan untuk kempen pintu ke pintu.

“Saya fikir terdapat salah faham di sini. Ia hanya untuk mengisi borang, untuk meletakkan nama dan alamat anda dan memastikan tidak ada masalah semasa tempoh kempen.

“Saya tidak menghentikan sesiapa pun, sama ada dari Pakatan Harapan atau dari Barisan Nasional. Saya mahu meraikan demokrasi tetapi saya mempunyai kebimbangan mengenai keselamatan dan keamanan,” jelasnya. β€“ 14 November, 2019. 



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen