Pertimbang kesan pindaan undang-undang kerakyatan, kata Ambiga


Noel Achariam

Ambiga Sreenevasan berkata kerajaan perlu memberi alasan dan mewajarkan undang-undang yang ingin dibentangkan, terutamanya jika iamelibatkan hak kewarganegaraan. – Gambar fail The Malaysian Insight, 22 November, 2023.

PUTRAJAYA mesti mengkaji secara serius dan mempertimbangkan kesan dan akibat daripada cadangan pindaan undang-undang kewarganegaraan sebelum diluluskan di Parlimen, kata peguam perlembagaan dan aktivis Ambiga Sreenevasan.

Bekas presiden Majlis Peguam itu berkata kerajaan perlu memberi alasan dan mewajarkan undang-undang yang mereka ingin bentangkan, terutamanya mengenai sesuatu yang memusnahkan seperti merampas hak kewarganegaraan.

“Mengenai pindaan kewarganegaraan, mereka sekurang-kurangnya perlu melibatkan diri dan mendapatkan maklum balas daripada kumpulan masyarakat sivil, masyarakat yang akan terjejas dan Majlis Peguam, sebelum membentangkan perkara yang sama.

“Ini terutamanya apabila terdapat penolakan yang begitu hebat dan bukan sahaja daripada kumpulan hak asasi manusia tetapi orang yang bekerja dengan kumpulan yang terdedah, Majlis Peguam, penggubal undang-undang dan ahli akademik,” katanya.

Perdana Menteri Anwar Ibrahim berkata kerajaan akan menjelaskan kepada penyokong cadangan pindaan undang-undang kewarganegaraan.

Beliau berkata Majlis Raja-Raja mengisytiharkan pendirian berhubung pindaan itu.

“Sebarang pindaan perlembagaan dalam isu kewarganegaraan mesti diselesaikan dengan Majlis Raja-Raja.

“Pemerintah telah mengambil kedudukan tertentu dan kita perlu menghormatinya. Kami perlu menjelaskan perkara ini kepada penyokong,” katanya.

Putrajaya telah mengemukakan perubahan perlembagaan untuk menyelesaikan masalah kewarganegaraan yang melanda anak-anak kelahiran luar negara bagi wanita Malaysia yang mempunyai suami warga asing.

Ambiga berkata cadangan pindaan dalam bentuk yang telah mereka maklumkan kepada masyarakat sivil kelihatan seperti pertukaran.

“Kerajaan tidak mungkin menahan satu kumpulan kanak-kanak dan hak mereka sebagai tebusan dan wang tebusan untuk yang lain.

“Semua orang tahu bahawa pindaan pertama akan membolehkan kanak-kanak yang dilahirkan di luar negara oleh ibu warga Malaysia hak untuk mengakses kewarganegaraan, tetapi lima pindaan regresif utama mengambil dan melucutkan kewarganegaraan kumpulan kanak-kanak lain.”

Beliau berkata jika cadangan pindaan untuk memberikan hak wanita Malaysia untuk memberikan kerakyatan kepada anak-anak mereka yang dilahirkan di luar negara diluluskan, ia bermakna kemenangan bagi mereka.

“Tetapi, pada masa yang sama, ia juga bermakna kekalahan bagi keluarga lain, ibu bapa atau penjaga dan anak-anak yang kerakyatannya akan hilang atau dilucutkan.

“Jika pindaan yang dicadangkan gagal, ia bermakna status quo. Ibu Malaysia tidak akan dapat memberikan kewarganegaraan kepada anak-anak mereka yang dilahirkan di luar negara, manakala perlindungan kewarganegaraan sedia ada untuk kanak-kanak lain kekal.”

Ambiga berkata Putrajaya hanya perlu memisahkan yang baik daripada yang buruk dan membentangkan satu pindaan positif seperti yang telah dijanjikan oleh mereka semua.

“Lepaskan sama sekali pindaan regresif yang lain, dengan mengandaikan tiada perubahan kepada pindaan yang dicadangkan.

“Tiada siapa yang melihat rang undang-undang sebenar kerana saya difahamkan menteri berhasrat untuk melihat Peguam Negara terakhir untuk penggubalan rang undang-undang itu.”

Beliau berkata ahli Parlimen perlu meminta bahagian pertama dibentangkan sebagaimana mereka janjikan sebelum PRU15.

“Bahagian kedua, yang mengandungi regresif, harus kembali ke peringkat kajian untuk pertimbangan semula yang serius.

“Ia tidak boleh menjadi warisan Perdana Menteri Anwar Ibrahim untuk mengambil kerakyatan daripada bayi dan kanak-kanak kumpulan yang paling terdedah di Malaysia - anak-anak yang dibuang, anak-anak terbiar, anak yatim dan anak angkat tanpa dokumen.”

Ambiga menambah bahawa kerajaan harus meminda dasar atau garis panduan bagaimana mereka menangani permohonan kewarganegaraan yang belum selesai.

“Kerajaan harus menyelesaikan semua 100,000 permohonan dan bukannya meminda perlembagaan meningkatkan lebih banyak permohonan, bukannya hanya memberi kesan kepada kewarganegaraan yang telah diberikan oleh kuat kuasa undang-undang.”

Kementerian Dalam Negeri meluluskan 11,000 permohonan kewarganegaraan tetapi masih terdapat tunggakan yang ketara iaitu lebih 100,000 permohonan. – 22 November, 2023.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen