Jumlah kanak-kanak dimasukkan ke rumah kebajikan meningkat, kata pengendali


Angie Tan

Sesetengah ibu bapa tidak dapat menyara keluarga dan memaksa mereka menghantar anak-anak mereka ke institusi kebajikan susulan masalah kewangan yang dihadapi ketika pandemik. – Gambar fail The Malaysian Insight, 9 November, 2023.

PANDEMIK memberi kesan buruk dari segi kewangan kepada banyak keluarga menyebabkan sesetengah ibu bapa tidak dapat menyara keluarga dan memaksa mereka menghantar anak-anak mereka ke institusi kebajikan.

Ini menyebabkan peningkatan antara 10% dan 30% bilangan kanak-kanak yang diambil oleh institusi kebajikan tempatan selepas pandemik.

Pengendali di Rumah Kebajikan Kanak-Kanak Shan De JB, Simon Aw memberitahu The Malaysian Insight sejak pandemik, banyak keluarga yang menghadapi masalah meminta bantuan kepada mereka.

“Masalahnya termasuk masalah kewangan, perceraian antara pasangan dan pengangguran,” kata Aw.

Tambahnya, pada masa ini terdapat 44 kanak-kanak di pusat itu, antara umur satu hingga 17 tahun.

Shan De JB ialah rumah anak yatim amal tidak berasas keuntungan di Johor. Pusat ini ditubuhkan untuk membantu kanak-kanak yang malang dan tidak berdaya.

“Pusat kami telah beroperasi selama 12 tahun dan dilesenkan oleh Jabatan Kebajikan Masyarakat, jadi beberapa kes dirujuk kepada kami oleh jabatan,” kata Aw.

Beliau berkata apabila bilangan anak yang diterima masuk meningkat, perbelanjaan pusat itu juga meningkat dengan pesat.

“Pandemik menyebabkan aktiviti pengumpulan dana kami terhenti. Bagaimanapun, kami akan menjalankan usaha mengumpul dana tahun depan, termasuk mengadakan majlis makan malam amal.

“Kami juga berharap sumbangan daripada orang ramai yang dapat membantu perbelanjaan.”

Pengarah dan pengasas Rumah Kanak-kanak House of Love di Klang, Selangor, Joseph Pang percaya masalah kewangan akibat pandemik menyebabkan mereka beralih ke rumah kebajikan untuk mendapatkan bantuan.

“Dengan masalah kewangan, perkahwinan menjadi goyah dan ramai pasangan berpisah.

“Mereka tidak boleh memikul tanggungjawab membesarkan anak mereka, dan akhirnya mereka akan memilih untuk mengabaikan atau meninggalkan mereka,” kata Pang.

Beliau berkata sejak wabak itu, bilangan kanak-kanak di pusatnya meningkat secara beransur-ansur sebanyak 20% hingga 30%.

“Kami mengambil kanak-kanak terutamanya di bawah umur 10 tahun, yang kebanyakannya daripada ibu bapa tunggal, anak yatim dan didera.”

Elaine Wong dari Pusat Jagaan Kanak-Kanak WP Kuala Lumpur, percaya selain daripada pandemik, inflasi dan peningkatan kos sara hidup telah menyebabkan banyak keluarga dalam kesempitan.

“Ramai keluarga bergelut dengan inflasi dan semuanya mahal kerana kos sara hidup yang tinggi. Jadi sesetengah ibu bapa terpaksa menghantar anak mereka ke pusat kami.”

Pusat Jagaan Kanak-Kanak WP ditubuhkan pada tahun 2015.

Wong berkata berbanding sebelum wabak, bilangan kanak-kanak di pusat itu meningkat kira-kira 10%. Mereka kini mempunyai 28 orang anak di bawah jagaan mereka.

Beliau berkata inflasi juga telah memberi kesan kepada pusat itu.

“Apabila keadaan menjadi lebih mahal, bekalan berkurangan, jadi kami memerlukan sumbangan atau bantuan segera, seperti susu tepung, lampin bayi, dan lain-lain.”

“Kami telah cuba mengumpul dana dan bekalan melalui promosi Facebook, tetapi hasilnya tidak memuaskan.”

Beliau mengalu-alukan sumbangan orang ramai dan boleh dihubungi di talian 012-9593937. – 9 November, 2023.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen