Ahli akademik gesa pembaharuan universiti


Alfian Z.M. Tahir

Ahli akademik masih menunggu pembaharuan universiti yang dijanjikan kerajaan. – Gambar fail The Malaysian Insight, 24 Jun, 2023.

TIADA sebarang perubahan dalam dasar atau peraturan di universiti awam walaupun pembentukan kerajaan baharu yang dipimpin oleh reformis Anwar Ibrahim, kata ahli akademik.

Mereka mengadu kerja kursus berulang, waktu kerja yang panjang dan birokrasi sia-sia di peringkat pentadbiran universiti adalah antara “peraturan tidak berguna” yang perlu mereka hadapi setiap tahun.

Mereka meluahkan kekecewaan tentang kerumitan yang perlu mereka hadapi, termasuk dilayan seperti “orang tidak ada otak”.

Komen itu dibuat beberapa bulan sebelum pilihan raya umum ke-15 ketika Ismail Sabri Yaakob menjadi perdana menteri.

Ahli akademik Universiti Islam Antarabangsa Indonesia (IIIU), Dr Sharifah Munirah Alatas berkata bagi mewujudkan perubahan dasar yang jelas, pentadbiran sekarang mesti bermula dengan menghapuskan Akta Universiti dan Kolej Universiti 1971 (AUKU).

Satu lagi perkara yang dibangkitkan oleh ahli akademik ialah masalah imperialisme intelektual dan pergantungan akademik kepada universiti dan penjawat awam di Kementerian Pengajian Tinggi.

“Masalah universiti kita dan sistem/dasar pengajian tinggi kita telah wujud sebelum pentadbiran Anwar Ibrahim, dan banyak pentadbiran terdahulu di bawah ramai PM,” katanya.

“Ia kembali kepada apa yang berlaku selepas 13 Mei, dan penggubalan UUCA atau AUKU (1971). Jadi, pertama sekali, kerajaan (semasa atau akan datang) mesti memansuhkan AUKU. AUKU adalah penghalang besar kepada taraf pendidikan tinggi bertaraf dunia, tetapi ia bukan satu-satunya masalah yang kita hadapi.

“Terdapat masalah imperialisme intelektual dan pergantungan akademik. Ini perlu dibincangkan dengan serius kerana saya tidak fikir perbincangan mengenai imperialisme intelektual dan pergantungan akademik telah menembusi melampaui akademik, ke dalam koridor penggubalan dasar. Kini tiba masanya untuk berbuat demikian,” katanya.

Tambah anak kepada sarjana terkenal, Syed Hussein Alatas, sebelum 1969, terdapat “hab nasional” aktivisme pelajar yang sihat di Malaysia yang kebanyakannya mementingkan isu sosial, bukan hanya tentang “menggulingkan kerajaan”.

“Di Tanah Melayu sebagai contoh, dari tahun 1930-an–1950-an terdapat semacam “kebangkitan belia”, yang merupakan sebahagian daripada penentangan anti-penjajahan pelajar yang sangat aktif di seluruh selatan global yang dijajah. Ini memberi kesan kepada Tanah Melayu juga.

“Kita jangan lupa sejarah kita. Kesedaran politik pelajar muncul di universiti sebagai reaksi terhadap pendidikan yang tidak mencukupi yang diberikan kepada orang Melayu di bawah penjajahan British,” katanya. – 24 Jun, 2023.

Berita penuh di sini.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen