Pelajar UM terpaksa kerja sambilan tampung sewa kediaman di luar kampus


Elill Easwaran

Wakil pelajar UM mendesak pihak universiti mempertimbangkan tuntutan mereka berhubung isu penginapan. – Gambar The Malaysian Insight, 6 September, 2022.

KEKURANGAN penginapan di Universiti Malaya (UM) menimbulkan masalah kepada pelajar, menyebabkan mereka terpaksa memperuntukan lebih banyak wang untuk kediaman persendirian.

Mahasiswa berkata berikutan itu, mereka juga terpaksa mencari kerja bagi menampung sewa dan perbelanjaan yang sudah pasti akan meningkat.

Mereka berkata tinggal di luar kampus bukanlah pilihan kerana sewa dan perbelanjaan lain lebih tinggi tetapi tidak mempunyai pilihan kerana masalah pengurusan pihak universiti.

Muhammad Ajay Raul, 22, berkata akan mengalami masalah jika terpaksa tinggal di luar kampus.

“Saya kini melakukan beberapa kerja sambilan, termasuk melatih pendebat sekolah menengah dan menulis artikel untuk firma semata-mata untuk menyara diri saya sebagai pelajar universiti,” kata Muhammad kepada The Malaysian Insight.

“Namun itu tidak mencukupi sekarang kerana sewa yang tinggi di luar kampus.

“Tinggal di luar kampus di penginapan persendirian mempunyai kesan domino tersendiri. Makanan akan menjadi lebih mahal kerana saya tidak akan dapat makan di kolej apabila saya tinggal di luar.

“Isu pengangkutan juga akan timbul kerana saya perlu berbelanja lebih untuk perkhidmatan e-hailing (untuk menghadiri kelas).

“Saya juga perlu melanggan akses internet dan menguruskan kerja membaiki di pangsapuri yang disewa.”

Beliau juga berkata menyewa tempat di luar akan mengganggu prestasi akademiknya.

“Dengan banyak pembentangan dan tugasan secara berkumpulan menjadi metrik untuk mengukur gred pelajar, sewa rumah di luar tidak membolehkan saya berbincang dan membuat kerja projek dengan rakan sekumpulan.

“Ya, ia boleh dilakukan secara dalam talian. Betul, tetapi saya tidak fikir ini menafikan hakikat ia menjadikan hidup kami lebih sukar apabila tidak dapat duduk dan berbincang bersama apabila ingin berbuat demikian,” katanya.

Muhammad Ajay Raul berkata perbelanjaan akan meningkat sekiranya beliau terpaksa tinggal di luar kampus. – Gambar The Malaysian Insight, 6 September, 2022.

Persatuan Belia Baharu Universiti Malaya (Umany) melaporkan kira-kira 9,000 pelajar UM gagal mendapat tempat di kediaman kampus tahun ini.

Badan pelajar itu membidas universiti kerana gagal menangani isu penginapan, sambil menambah ramai pelajar berpencapaian tinggi daripada kumpulan B40 tidak mendapat tempat tinggal.

“Ini juga merupakan kekurangan kediaman terburuk dalam sejarah UM,” katanya.

Umany menyalahkan masalah itu disebabkan UM mengambil terlalu ramai pelajar tahun ini, ditambah pula dengan kekurangan ketelusan dalam sistem aplikasi kediaman.

Bayaran deposit membebankan

Sementara itu, Nur Diana Amelia, 22, berkata isu penginapan memberi beban yang besar terutama kepada pelajar B40.

“Ini kerana ada antara pelajar yang tidak mendapat biasiswa atau pinjaman pelajaran, dan ada juga pelajar yang perlu bekerja sambilan untuk membayar sewa rumah dan pada masa sama mereka perlu fokus pada pelajaran juga.

“Saya sudah pun bekerja sambilan untuk membayar yuran pengajian yang agak mahal tetapi sekarang saya perlu bekerja lebih untuk membayar sewa (di luar),” katanya.

“Sekarang kami terpaksa menyewa rumah pada harga yang tinggi kerana sewa di bandar bukan murah,” tambahnya.

Seorang lagi pelajar yang hanya mahu dikenali sebagai Sham berkata tinggal di bandar sememang sangat mahal, dan kini dengan sewa tambahan akan membebankan mereka.

“Pendapatan bersih keluarga saya hanya sekitar RM700 atau kurang jadi saya tidak tahu bagaimana saya mampu menyewa rumah di luar kampus.

“Saya bertungkus-lumus mencari rumah mampu milik untuk disewa tetapi masih belum dapat kerana pilihan yang murah sangat terhad. Kontrak sewaan juga membebankan pelajar seperti saya,” kata Sham.

Tambahnya, beliau tiada pilihan selain mencari kerja sambilan pada semester untuk menyara hidup. – 6 September, 2022.

Berita penuh di sini



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen