Pelajar UM buat 5 tuntutan berhubung isu penginapan siswa


Elill Easwaran

Badan pelajar Demokrat Malaya menggesa pihak universiti mempertimbangkan tuntutan mereka berhubung isu penginapan siswa. – Gambar The Malaysian Insight oleh Kamal Ariffin, 5 September, 2022.

PELAJAR Universiti Malaya (UM) hari ini membuat lima tuntutan terhadap pihak universiti berhubung isu penginapan yang menyaksikann lebih 10,000 pelajar gagal mendapatkan tempat di kediaman kampus tahun ini.

Penyelaras badan pelajar Demokrat Malaya, Sharifah I’Nur Habib Idris berkata tuntutan pertama mereka ialah penyelenggaraan kolej kediaman sedia ada dan bangunan yang kurang digunakan di UM.

“Selain 13 kolej kediaman di dalam dan sekitar kampus UM, terdapat beberapa bangunan tidak digunakan sepenuhnya pada masa ini.

“Struktur sebegini boleh diubah suai menjadi tempat tinggal sementara pelajar yang terkandas sementara menunggu rayuan dan kekosongan kolej kediaman,” katanya dalam sidang media di kampus itu hari ini.

Tuntutan lain yang dibuat ialah pengembalian semula pentadbiran Rumah Sewa Kesatuan Pelajar Universiti Malaya (RSKMUM) kepada pelajar. 

RSKMUM ialah rangkaian banglo yang terletak bersebelahan dengan kampus UM.

“Bagaimanapun, pada tahun ini dermasiswa UM cuba menuntut semula pentadbirannya, dan yang paling penting, aliran kewangan dan pengurusan rumah sewa tersebut, memandangkan kekurangan pengauditan yang betul sejak beberapa tahun kebelakangan ini.

“RSKMUM menjadi salah satu sumber menjana pendapatan untuk operasi kesatuan pelajar.

“Jika ia diambil oleh dermasiswa UM, maka aliran tunai akan menjadi sangat birokratik dan perlahan, yang menjadi masalah apabila menangani isu ad-hoc.

“Ia juga secara langsung akan menjejaskan aktiviti kesatuan, kelab dan persatuan di UM. Oleh itu, pentadbiran RSKMUM mesti dikembalikan kepada pelajar,” kata Sharifah.

Sharifah juga berkata tiga tuntutan lain ialah pembukaan semula Kolej Kediaman ke-10 dan ke-13 yang kini ditutup, penempatan semula pelajar yayasan ke Kampus Bachok, dan pembinaan kolej kediaman baharu bagi menambah bilangan rumah sewa.

Pelajar berkenaan menyerahkan memorandum bersama tuntutan mereka kepada Penolong Pendaftar dari pejabat Naib Canselor dan Timbalan Pendaftar Bahagian Hal Ehwal Pelajar UM.

Ketika ditanya pemberita sama ada pelajar bimbang tindakan tatatertib diambil terhadap mereka, Davina dari Demokrat Malaya berkata mereka perlu melakukannya supaya pelajar pada semester akan datang tidak terjejas dengan masalah penginapan.

“Sebagai orang India, saya minoriti di kampus ini dan saya takut tetapi Jika saya tidak melakukan ini sekarang, masalah itu akan terus berlarutan,” katanya.

Sementara itu, Naqib Al Hussaini, setiausaha Kesatuan Pelajar Universiti Malaya berkata isu ini bukan sahaja tertumpu di UM tetapi di kampus lain.

“Saya menggesa Kementerian Pengajian Tinggi mengambil serius isu ini dan memastikan ia akan dihentikan sekarang,” katanya.

Semalam, Persatuan Belia Baharu Universiti Malaya (Umany) dalam satu kenyataan berkata kira-kira 9,000 pelajar Universiti Malaya gagal mendapat tempat di kediaman kampus tahun ini.

Badan pelajar itu membidas pihak universiti kerana gagal menangani isu penginapan, sambil menambah ramai pelajar berpencapaian tinggi daripada kumpulan B40 tidak mendapat tempat tinggal.

“Ramai yang mengecam sikap tidak bertanggungjawab dan berdiam diri universiti. Hampir 9,000 pelajar gagal mendapat tempat di kediaman kampus tahun ini.

“Ini juga merupakan kekurangan kediaman terburuk dalam sejarah UM,” katanya. – 5 September, 2022.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen