Pengundi Sabah tidak terpengaruh kempen anti-katak


Sheridan Mahavera Chan Kok Leong

Isu lompat parti menjadi isu dimainkan parti Warisan Plus seperti DAP dan PKR, ketika gabungan itu berusaha menarik undi simpati untuk menguasai satu lagi penggal. – Gambar fail The Malaysian Insight, 22 September, 2020.

“KATAK kita jadikan pusas” (Tolak katak) adalah pesanan tertulis di papan iklan yang dipasang di Sabah sempena pilihan raya negeri (PRN), untuk menggesa pengundi menolak calon yang bertukar parti.

“Katak” adalah istilah yang diberikan kepada para ahli Parlimen yang melompat parti politik - amalan yang biasa di Sabah.

Mesej itu juga diulang dalam banyak ceramah oleh parti Warisan Plus seperti DAP dan PKR, ketika gabungan itu berusaha menarik undi simpati untuk menguasai satu lagi penggal.

Sembilan calon Warisan Plus sembilan calon yang meninggalkannya pada Julai, menyebabkan kejatuhan pakatan dan akhirnya membawa kepada pembubaran DUN.

Sembilan penyokong parti itu bertanding sekali lagi sebagai calon bebas atau di bawah lambang parti politik baharu.

Dengan menggelarkan mereka katak, Warisan Plus berusaha menggambarkan calon ini sebagai tidak bermoral dan tidak boleh dipercayai, yang akan menjanjikan apa sahaja kepada pengundi untuk dipilih sekali lagi dan apabila berjaya, akan beralih kem untuk kepentingan peribadi mereka.

Logiknya ialah ahli politik seperti itu tidak mampu menjalankan tugas mereka sebagai wakil rakyat.

Tetapi bagi pengundi di kawasan ini, kesetiaan kepada parti bukan satu-satunya yang mereka cari dalam pada wakil rakyat yang baik.

Sebaliknya, pakar sains politik berkata hujah Warisan Plus terhadap katak yang disebut ini juga mengabaikan fakta yang gabungan itu sendiri pernah mendapat keuntungan daripada mereka.

“Orang Sabah sudah biasa dengan katak dan bertukar parti, seperti yang pernah terjadi sebelumnya pada tahun 1980-an dan 1990-an,” kata saintis politik Dr Mazlan Ali dari Universiti Teknologi Malaysia.

Kerajaan Parti Bersatu Sabah (PBS) pada 1994 jatuh dan digantikan oleh pentadbiran Barisan Nasional (BN), kerana pembelotan daripada PBS kepada BN.

Sembilan ahli politik itu menyertai Warisan Plus selepas Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) pada 2018, ketika pakatan bersekutu dengan pentadbiran persekutuan Pakatan Harapan (PH).

Tetapi ketika PH digulingkan pada akhir Februari tahun ini, dan Perikatan Nasional-BN berkuasa, 14 orang meninggalkan pakatan persekutuan itu.

Mereka melompat kepada kerajaan PN-BN yang sepatutnya menggantikan Warisan Plus, tetapi DUN dibubarkan sebelum kerajaan baharu sempat dilantik.

“Jadi, Warisan Plus tidak boleh menggunakan isu ini kerana orang akan berkata, anda juga menjadi kerajaan kerana wakil BN melompat ke parti anda,” kata Mazlan dari Fakulti Teknologi dan Informatika Razak. – 22 September, 2020.

Berita penuh di sini



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen