Ramasamy gesa selaraskan undang-undang tukar agama negeri dengan perlembagaan


ENAKMEN negeri mengenai pertukaran agama perlu diselaraskan dengan perlembagaan persekutuan bagi memastikan pematuhan standard dan duluan mengenai penukaran agama secara unilateral, kata P Ramasamy,

Bekas timbalan ketua menteri ll Pulau Pinang itu berkata pada masa ini beberapa negeri membenarkan penukaran agama secara unilateral yang mana perlembagaan persekutuan memerlukan persetujuan dua ibu bapa untuk pertukaran agama anak di bawah umur.

“Terdapat peningkatan bilangan kes penukaran agama kanak-kanak bawah umur, mereka yang berumur di bawah 18 tahun.

“Punca utama penukaran agama kanak-kanak bawah umur adalah wujudnya enakmen negeri yang membenarkan penukaran agama kanak-kanak bawah umur dengan persetujuan seorang ibu bapa.

“Enakmen negeri ini tidak mengikut perlembagaan persekutuan,” kata bekas pemimpin DAP itu.

Beliau bagaimanapun menegaskan bahawa terdapat negeri yang memerlukan persetujuan dua ibu bapa untuk penukaran agama anak di bawah umur.

Terdapat lapan negeri di mana enakmen menyokong penukaran agama yang diputuskan oleh seorang ibu bapa iaitu Wilayah Persekutuan, Perlis, Kedah, Perak, Sarawak, Terengganu, Negeri Sembilan dan Melaka.

Negeri yang memerlukan persetujuan kedua ibu bapa ialah Pulau Pinang, Pahang, Selangor, Sabah dan Johor. – 19 Januari, 2024.

Berita penuh di sini. 



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen