DAP mesti penuhi sekurang-kurangnya 10% janji pilihan raya, kata Lian Ker


Angie Tan

Bekas naib presiden MCA Ti Lian Ker berkata sudah tiba masanya untuk DAP menunjukkan prestasi mereka. – Gambar The Malaysian Insight oleh Afif Abd Halim, 21 Disember, 2023.

BEKAS naib presiden MCA Ti Lian Ker berkata jika DAP dapat memenuhi 10% hingga 20% janji pilihan rayanya, maka itu adalah satu pencapaian besar bagi parti berasaskan Cina itu yang kini menjadi rakan kongsi utama dalam kerajaan perpaduan pimpinan Pakatan Harapan Perdana Menteri. Anwar Ibrahim.

“Jika mereka tidak dapat menyampaikan 100%, sekurang-kurangnya 10 hingga 20%,” kata Lian Ker yang kini seorang senator kepada The Malaysian Insight.

“Memandangkan kerajaan perpaduan sudah genap tahun pertama memegang jawatan, sudah tiba masanya untuk DAP menunaikan janjinya.

“Sekarang adalah masa untuk berhenti bermain politik dan bersungguh-sungguh memenuhi komitmen yang dibuat.

“Hari ini DAP mempunyai bilangan ahli Parlimen teramai dalam kerajaan perpaduan, jadi mereka harus menunjukkan prestasi,” katanya.

Lian Ker berkata janji pilihan raya terbesar DAP yang tidak dipenuhi ialah mengembalikan pilihan raya kerajaan tempatan.

Seterusnya ialah janji Menteri Kerajaan Tempatan dan Pembangunan Nga Kor Ming untuk memberikan geran tanah 999 tahun kepada kampung baharu.

Beliau berkata itu kerana DAP tidak pernah ikhlas dengan janjinya.

Lian Ker bertanya kepada Nga sama ada terdapat sebarang perbincangan dengan menteri besar mengenai pemberian hak milik tanah.

“Adakah ada kemajuan?” dia tanya.

Ti berkata memandangkan DAP tidak dapat menunaikan janji mereka, maka mereka tidak sepatutnya meraih undi untuk satu penggal lagi dalam pilihan raya umum akan datang. – 21 Disember, 2023.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen