Isu lapuk bahan kempen PRK KKB


Mustafa K. Anuar

Kuala Kubu Baharu ialah kawasan DUN campuran yang terdiri daripada 49.3% pengundi Melayu, 30.6% Cina, 17.9% India, dan 2.1% lain-lain. – Gambar fail The Malaysian Insight, 3 Mei, 2024.

AMAT mendukacitakan apabila kempen politik menjelang Pilihan Raya Kecil (PRK) Kuala Kubu Baharu dimulakan dengan nada perkauman walaupun kerajaan memberi amaran terhadap penggunaan 3R iaitu agama, kaum dan institusi raja dalam politik arus perdana.

Ini bermakna sesetengah ahli politik lebih selesa bermain dengan isu perkauman, memperlihatkan kecenderungan  politik longkang yang hanya melakukan sesuatu demi mendapatkan pujian.

Kuala Kubu Baharu ialah kawasan DUN campuran yang terdiri daripada 49.3% pengundi Melayu, 30.6% Cina, 17.9% India, dan 2.1% lain-lain.

Hakikat komposisi kawasan pilihan raya yang terbahagi antara orang Melayu dan bukan Melayu nampaknya mendorong ahli politik terbabit bermain isu perkauman.

Lebih teruk lagi, isu dibangkitkan itu bukan sahaja memecahbelahkan malah turut diolah semula.

Keadaan dihangatkan apabila Ketua Penerangan PAS Ahmad Fadhli Shaari menimbulkan isu mengenai calon Pakatan Harapan (PH) Pang Sock Tao mendapat pendidikan rendah dan menengah dari sekolah vernakular Cina.

Ia susulan pertanyaan yang dibangkitkan oleh pengguna TikTok mengenai kelayakan akademik calon Perikatan Nasional (PN) Khairul Azhari Saut khususnya mengenai Ijazah Sarjana Pengurusan Perniagaan yang diterima daripada Universiti Malaysia Pahang pada 2021.

Ini menyebabkan Pang terpaksa membuktikan kelayakan akademiknya yang cemerlang selain seorang guru besar sekolah Cina memberi jaminan kepada mereka yang ragu-ragu yang pelajar dari sekolah ini membesar sebagai pelajar yang patriotik. – 3 Mei, 2024.

Berita penuh di sini.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen