Singapura hilang tarikan sebagai ibu pejabat serantau pilihan, kata laporan


SYARIKAT multinasional sedang memindahkan beberapa ibu pejabat serantau Asia Tenggara mereka jauh dari Singapura untuk menjimatkan wang dan mengejar peluang yang diperluaskan menurut laporan di Nikkei Asia.

Walaupun Singapura kekal sebagai hab terkemuka bagi syarikat Jepun, ramai yang melihat Malaysia dan Thailand.

Menurut laporan itu, contoh ini ialah Sakata Inx, pembuat dakwat percetakan, yang telah menubuhkan ibu pejabat serantau di Malaysia pada Februari.

Katanya ibu pejabat serantau akan menyelia perniagaan di Asia Selatan dan Asia Tenggara, termasuk India, Thailand, Vietnam dan Indonesia, dengan operasi akan bermula pada akhir 2024 atau awal 2025.

Ia turut menyatakan insentif cukai oleh kedua-dua negara ini mendorong syarikat-syarikat untuk berpindah dari Singapura.

Ibu pejabat baharu itu dijangka menambah tambahan 1 bilion hingga 2 bilion yen ($6.6 juta hingga $13.1 juta) kepada keuntungan operasi di bawah rancangan perniagaan jangka sederhana syarikat itu menjelang 2026.

“Kelebihan cukai” adalah faktor penentu dalam memilih Malaysia, seorang jurucakap dipetik sebagai berkata dalam laporan itu.

Laporan itu menyatakan bahawa cadangan bajet fiskal 2024 Malaysia memperkenalkan insentif cukai “hab perkhidmatan global” untuk menempatkan ibu pejabat serantau di sana, termasuk kadar cukai pendapatan keutamaan 5% hingga 10% sehingga satu dekad, nampaknya menarik perhatian syarikat.

Menurutnya Thailand adalah satu lagi calon utama untuk memindahkan ibu pejabat serantau. Negara ini sering dipilih bersama-sama dengan rancangan untuk mengembangkan pengeluaran dan jualan.

Ia turut menegaskan bahawa Nissin Foods Holdings memindahkan ibu pejabatnya di Asia Tenggara dari Singapura ke Thailand pada 2020, yang juga berusaha untuk menarik syarikat multinasional melalui insentif cukai.

Katanya dalam kalangan syarikat Jepun yang mempunyai ibu pejabat serantau di Singapura, 31% telah memindahkan sebahagian fungsi mereka ke negara lain atau sedang mempertimbangkan untuk berbuat demikian dalam tinjauan yang dikeluarkan Mac ini oleh Pertubuhan Perdagangan Luar Jepun. Bahagian itu meningkat dengan ketara daripada 7.4% dalam tinjauan fiskal 2019.

Laporan itu berkata walaupun terdapat insentif cukai oleh negara serantau, Singapura masih mempunyai kelebihan dalam lokasi, kecekapan bahasa dan perkhidmatan kewangan.

Ia berkata Singapura nampaknya tidak akan disingkirkan sebagai tempat utama untuk ibu pejabat serantau.– 11 April, 2024.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen