Kumpulan OKU tuntut akses lebih baik di stesen kereta api


Angie Tan

Kerajaan dan penyedia perkhidmatan perlu melakukan lebih banyak untuk memastikan lebih ramai OKU menggunakan pengangkutan awam. – Gambar Twitter, 2 Mac 2023.

KUMPULAN yang mewakili orang kurang upaya (OKU) merayu kerajaan menjadikan stesen kereta api di negara ini lebih mesra OKU.

Mereka berkata walaupun sesetengah stesen mempunyai lif untuk akses kerusi roda, ia biasanya tidak berfungsi.

Mereka berkata kerajaan dan penyedia perkhidmatan perlu melakukan lebih banyak untuk memastikan lebih ramai OKU menaiki kereta api.

“Tanpa lif, tiada cara untuk pengguna kerusi roda seperti saya naik atau turun platform. Kerosakan yang kerap menyebabkan kesulitan kepada kami.

“Kami tidak pasti sama ada mereka bekerja dan itulah sebabnya OKU mengelak daripada menaiki kereta api,” kata Setiausaha Agung Orang Cacat Cina Malaysia, Sia Siew Chin.

Siew Chin, yang juga presiden dan pengasas Persatuan Hidup Merdeka untuk Orang Kurang Upaya Malaysia, berkata beberapa OKU pernah meminta kakitangan Keretapi Tanah Melayu Bhd (KTMB) untuk membantu mereka sampai ke platform, tetapi terdapat keadaan di mana kakitangan berkenaan tercedera ketika cuba mengangkat pengguna kerusi roda dan kerusi roda ke platform tinggi.

Kejadian sebegitu tidak menggalakkan golongan kurang upaya untuk menaiki kereta api, katanya.

“Kami enggan menyusahkan orang. Kami lebih suka tidak keluar kerana bimbang kemalangan yang lebih serius mungkin berlaku kepada kami, seperti terjatuh dari platform.”

Siew Chin berkata jurang antara platform dan pintu masuk kereta api terlalu lebar, walaupun jurang di stesen LRT dan MRT “lebih kecil sedikit”.

Melainkan ada pekerja berdekatan atau orang lalu lalang yang bersedia membantu, pengguna kerusi roda menghadapi kesukaran untuk menaiki dan turun kereta api, katanya.

“Masalah kami ialah tidak boleh mengharapkan bantuan daripada orang yang lalu-lalang sepanjang masa. Mereka mungkin tergesa-gesa dan tidak mempunyai masa untuk membantu.”

Pengasas Persatuan Ibu Bapa Orang Kurang Upaya Malaysia Sia Ling Ling turut berkongsi kekecewaan Siew Chin dengan kerosakan lif yang kerap berlaku di beberapa stesen LRT.

Ling Ling berkata kerajaan harus menambah baik kemudahan di stesen kereta api untuk menjadikannya bukan sahaja mesra OKU, tetapi juga selamat dan mudah.

Beliau berkata dengan menjadikan stesen boleh diakses, ia akan meringankan beban satu segmen masyarakat.

Bulan lalu, Kementerian Pengangkutan mengumumkan pas kereta api elektrik percuma tanpa had untuk pelajar sekolah rendah dan menengah serta OKU.

Siew Chin berkata OKU tidak boleh menikmati perkhidmatan percuma jika mereka tidak dapat ke platform.

Golongan OKU ingin hidup berdikari kerana tidak mahu menjadi beban kepada masyarakat dan keluarga untuk jangka masa panjang. – Gambar fail The Malaysian Insight, 2 Mac 2023.

Beliau mencadangkan kementerian belajar dari Jepun mengenai cara mengendalikan ciri kebolehcapaian bagi stesen kereta api.

Beliau berkata di Jepun, pegawai syarikat kereta api sentiasa bersedia untuk membantu penumpang kurang upaya.

“Mereka akan berjalan di belakang pengguna kerusi roda, dan apabila ingin menaiki kereta api atau turun, mereka mempunyai sejenis pelapik getah yang merapatkan jurang, memudahkan kerusi roda untuk masuk atau keluar dari kereta.

“Kemudian apabila kereta api bergerak, kakitangan itu akan segera menghubungi stesen (di mana) OKU (turun) untuk memaklumkan rakan sekerjanya ada OKU di dalam kereta api dan memerlukan bantuan.”

Beliau berkata jika OKU boleh bergerak dengan mudah menaiki pengangkutan awam yang murah, mereka boleh mencuba perniagaan kecil-kecilan untuk menampung kehidupan.

“Kami perlu berdikari. Kami tidak boleh hanya bergantung kepada keluarga dan pemberian kebajikan kerajaan untuk menampung keperluan hidup.”

Jika tidak, katanya, OKU akan menjadi beban kepada kerajaan, masyarakat dan keluarga mereka dalam jangka masa panjang.

Pada Januari, Menteri Pengangkutan Anthony Loke berkata kementeriannya sedang berbincang dengan KTMB mengenai cara mengurangkan beban kewangan pelajar dan OKU.

Pada Februari, Loke mengumumkan pelajar sekolah rendah dan menengah serta OKU yang berdaftar dengan Jabatan Kebajikan Masyarakat boleh menggunakan pas perjalanan baharu untuk menaiki kereta api antara bandar timur KTMB di wilayah Kimas-Libei-Dawei; kereta api elektrik di Lembah Klang, dan kereta api elektrik di wilayah utara.

Beliau berkata program pas percuma itu akan menelan belanja kerajaan RM4 juta setahun. – 2 Mac 2023. 



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen