Polis tahan suspek kes pembunuhan pelajar di Idaho


POLIS Amerika Syarikat (AS) menyiasat dan menahan seorang lelaki yang terlibat dalam insiden tikaman membabitkan pelajar di sebuah universiti di Idaho.

Pembunuhan kejam yang berlaku pada pertengahan November lalu di bandar berhampiran kampus universiti di Moscow menggemparkan penduduk susulan ia merupakan insiden pembunuhan pertama dalam tempoh beberapa tahun kebelakangan ini.

Kesemua mangsa iaitu Kaylee Goncalves, 21; Madison Mogen, 21; Xana Kernodle, 20; dan teman lelaki Kernodle, Ethan Chapin, 20 - berkemungkinan sedang tidur ketika mereka ditikam beberapa kali, kata detektif.

Bedah siasat mendedahkan sebahagian daripada mereka mempunyai luka kerana cuba mempertahankan diri ketika diserang suspek.

Susulan insiden itu operasi memburu suspek diadakan secara besar-besaran dan rayuan untuk mendapatkan bantuan orang ramai ketika detektif cuba mendapatkan sedikit petunjuk yang diberikan oleh penyiasat.

“Malam tadi Biro Siasatan Persekutuan menahan Bryan Christopher Kohberger, 28 tahun, di Albrightsville, Pennsylvania atas waran pembunuhan,” katanya kepada pemberita.

Fry berkata Kohberger merupakan pelajar siswazah di Washington State University, yang kampusnya tidak jauh dari Moscow.

Carian arkib laman web universiti mendedahkan Kohberger menjadi calon PhD di jabatan keadilan jenayah dan kriminologi.

“Disebabkan undang-undang Negeri Idaho, maklumat yang dikeluarkan hari ini adalah terhad sehingga Kohburger mempunyai tampil di Idaho,” kata Fry.

Motif pembunuhan tidak didedahkan dan polis masih mencari senjata pembunuhan itu.

Media AS melaporkan Kohberger ditangkap di rumah keluarganya.

Dia hadir di mahkamah di Pennsylvania dan dijangka hadir semula pada  Selasa.

Pendakwa raya Daerah Latah Bill Thompson berkata Kohberger ditahan tanpa ikat jamin kerana disyaki terlibat dalam empat pertuduhan pembunuhan dan satu pertuduhan jenayah pecah rumah. – AFP, 31 Disember 2022.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen