RUU kawalan tembakau, merokok dirujuk ke PSC, kata sumber 


Chan Kok Leong

RANG Undang-undang Kawalan Hasil Tembakau dan Merokok 2022 akan dirujuk kepada Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen (PSC), kata sumber kepada The Malaysian Insight.

Rang undang-undang itu, yang bertujuan untuk menghentikan individu yang dilahirkan pada 2007 dan kemudian daripada merokok, membeli atau memiliki produk tembakau, tidak akan diundi pada peringkat dasar (bacaan kedua) kerana ahli Parlimen terbahagi kepada beberapa fasal, kata beberapa ahli Parlimen.

Ini bukan kali pertama rang undang-undang akan dirujuk kepada jawatankuasa pilihan selepas ia dibentangkan untuk bacaan kali pertama kerana rang undang-undang antilompat parti juga dibawa kepada jawatankuasa itu untuk diperhalusi pada April.

Walaupun ramai ahli Parlimen bersetuju dengan strategi Generational End Game (GEG) kerajaan, ada yang menyuarakan pendapat berbeza mengenai klausa penguatkuasaannya.

Mereka yang menentang rang undang-undang itu tidak terhad kepada pembangkang kerana selepas tiga perbahasan malam tadi, dua ahli Parlimen turut berbeza pendapat mengenainya.

Walaupun ahli Parlimen tiga penggal Tajuddin Abdul Rahman (Pasir Salak-BN) menyokong, ahli Parlimen enam penggal Mohamed Nazri Abdul Aziz (Padang Rengas-BN) bimbang dengan kesan rang undang-undang itu terhadap hak individu.

Begitu juga, Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim (Port Dickson-PH) dan pengerusi jawatankuasa pilihan khas (kesihatan, sains dan inovasi) Dr Kelvin Yii (Bandar Kuching-PH) turut mencadangkan rang undang-undang itu dirujuk kepada jawatankuasa pilihan khas semalam.

Selain Anwar dan Dr Yii, jawatankuasa pilihan khas (hal ehwal wanita dan kanak-kanak dan pembangunan sosial) juga berkata terdapat beberapa peruntukan penguatkuasaan dalam rang undang-undang itu terbuka untuk disalahgunakan walaupun Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin (Rembau-BN) telah berjanji untuk memindanya.

Jawatankuasa itu yang dipengerusikan oleh Azalina Othman Said (Pengerang-BN) berkata peruntukan ini membolehkan menteri melantik pegawai penguat kuasa dan membolehkan mereka melakukan tindakan termasuk memasuki premis, mengumpul sampel, menangkap pesalah dan membuat rampasan tanpa waran.

Rang undang-undang itu, yang pertama seumpamanya, memperuntukkan larangan ke atas individu yang lahir pada 2007 dan selepas itu daripada merokok, membeli atau memiliki produk tembakau atau alat merokok, untuk bacaan kali pertama di Dewan Rakyat.

Mengikut Seksyen 17 Akta yang dicadangkan, tiada sesiapa yang dilahirkan pada 1 Januari 2007 dan selepas itu boleh menghisap apa-apa produk tembakau atau produk gantian tembakau gantian, menggunakan apa-apa peranti merokok, atau memiliki apa-apa produk tembakau, bahan penghisap, produk pengganti tembakau pengganti atau peranti merokok.

Mana-mana individu yang melanggar Subseksyen (1) melakukan suatu kesalahan dan boleh, jika sabit kesalahan, didenda tidak melebihi RM5,000.

Selain itu, individu yang lahir pada 1 Januari 2007 dan selepas itu, yang membeli produk tembakau, bahan penghisap rokok dan produk pengganti tembakau atau alat merokok, boleh didenda tidak melebihi RM5,000, jika sabit kesalahan. – 2 Ogos, 2022.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen