Luluskan dahulu undang-undang antilompat parti, kata Gobind


Aminah Farid

MEMANDANGKAN kekangan masa, penggubalan undang-undang antilompat parti perlu dibahagikan kepada beberapa peringkat, dengan yang pertama adalah undang-undang antilompat parti yang jelas, kata Timbalan Pengerusi DAP Gobind Singh Deo hari ini.

Ahli Parlimen Puchong itu berkata memandangkan kesuntukan masa, peraturan yang mengawal ahli Parlimen meninggalkan parti ke parti lain atau menjadi bebas selepas menang pilihan raya mesti digubal terlebih dahulu kerana proses pilihan raya semula boleh menyebabkan kelewatan.

“Buat dua peringkat. Mula-mula (gubal undang-undang) mengenai antilompat parti yang ‘jelas’, kemudian (kaji) prosedur pilihan raya semula,” kata ahli Parlimen Puchong itu pada persidangan undang-undang antilompat parti yang diadakan di Wisma Badan Peguam Malaysia hari ini.

“Cara terbaik ialah masuk semuanya dalam rang undang-undang antilompat parti supaya hanya satu pindaan perlembagaan diperlukan.

“Bagaimanapun, persoalannya ialah sama ada kita boleh lakukan ia tepat pada masanya,” katanya sambil menambah prosedur pilihan raya semula meliputi kawasan yang besar.

Katanya, individu lompat parti dan di mana parti masuk atau keluar daripada gabungan, perlu ditangani terlebih dahulu sebelum pilihan raya umum akan datang (PRU15).

Bekas menteri Redzuan Md Yusof dan Ahli Parlimen Pengerang Azalina Othman Said, yang bercakap pada persidangan berkata prosedur undang-undang yang berurusan dengan wakil rakyat yang dipecat parti boleh dibuat kemudian.

Ahli Parlimen Subang Jaya Wong Chen juga bersetuju kerajaan mesti terlebih dahulu membentangkan undang-undang antilompat parti kerana MoU antara Pakatan Harapan (PH) dan kerajaan akan berakhir pada Julai.

Beliau berkata menteri undang-undang Wan Junaidi Tuanku berjaya mendapat pandangan majoriti mengenai pembentangan undang-undang.

“Sila faham ia kerja keras untuk mendapatkan pandangan majoriti mengenai undang-undang ini dan saya ragu perkara yang sama boleh dilakukan jika kita melobi untuk petisyen Pilihan Raya Semula,” katanya.

Pada Mac, Wan Junaidi memberitahu Dewan Negara undang-undang antilompat parti baharu itu akan merangkumi peruntukan untuk pilihan raya semula. 

Beliau juga dilaporkan berkata di bawah undang-undang baharu itu, mana-mana ahli Parlimen yang bertukar parti selepas dipilih perlu dibenarkan bertanding di bawah parti baharu mereka selepas hilang jawatan. – 9 Mei, 2022.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen