21 tentera Syria maut serangan militan


Perang Syria mengorbankan lebih 388,000 orang dan menyebabkan jutaan penduduk hilang tempat tinggal sejak ia bermula pada 2011. – Gambar EPA 17 Mac, 2021.

SEKUMPULAN lelaki bersenjata membunuh 21 tentera Syria dalam serangan di wilayah Daraa selatan pada Selasa, kata pemantau perang yang berpangkalan di Britain.

Pemantau Hak Asasi Manusia Syria berkata 21 anggota Pasukan Bersenjata Keempat dan unit perisik rejim terbunuh dalam serangan oleh militan”.

Agensi berita SANA melaporkan “serangan pengganas” terhadap sebuah bas tentera di Daraa, tetapi tidak memberikan perincian jumlah yang terbunuh.

Pasukan itu dalam perjalanan ke daerah al-Mzairib di kawasan pedalaman di barat wilayah itu untuk menangkap seorang bekas komander pembangkang ketika diserang oleh pengikut setia yang cuba menggagalkan penangkapannya, kata ketua badan pemantau Rami Abdul Rahman.

“Militan menyerang dua trak tentera dan dua bas kecil yang membawa pasukan rejim,” tambahnya.

Ia menyebabkan tembakan yang memaksa Damsyik mengerahkan bala bantuan ke kawasan itu, kata Abdul Rahman.

Pejuang rejim yang disokong Rusia menawan kembali Daraa daripada pemberontak pada 2018, menjadi tamparan kepada pemberontakan anti-kerajaan yang bermula di sana pada 2011.

Institusi negara pulih sejak itu, tetapi tentera masih belum dikerahkan ke seluruh wilayah, kata pemantau.

Al-Mzairib adalah antara daerah yang dikuasai bekas pasukan pembangkang.

Sejak berada di bawah kawalan rejim, Daraa menyaksikan beberapa pengeboman dan pembunuhan yang mensasarkan pasukan rejim, bekas tokoh pembangkang dan orang awam. 

Perang Syria mengorbankan lebih 388,000 orang dan menyebabkan jutaan penduduk hilang tempat tinggal sejak ia bermula dengan tunjuk perasaan antikerajaan pada 2011. – AFP, 17 Mac, 2021.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen