Richard Malanjum nominated for chief justice


Chief Judge of Sabah and Sarawak Richard Malanjum is the most senior of the current Federal Court judges. – kahakiman.gov.my pic, July 11, 2018.

CHIEF Judge of Sabah and Sarawak Richard Malanjum has been nominated for the post of chief justice in a list submitted by Prime Minister Dr Mahathir Mohamad to the Conference of Rulers today.

Sources close to the appointment process said other nominees for the top judiciary posts are Chief Judge of the High Court of Malaya Ahmad Maarop for the office of the president of the Court of Appeal, Federal Court judge Zaharah Ibrahim (as chief judge of the High Court of Malaya) and Court of Appeal judge Stephen Chung Hian Guan (chief judge of the High Court of Sabah and Sarawak).

Malanjum, 65, is the most senior of the current Federal Court judges. He would be the first Sabahan to take up the office of chief justice, if the list is approved by the Agong.

The chief judge of Sabah and Sarawak is the fourth highest judicial officer in Malaysia.

Malanjun has led an illustrious career serving as the president of the Sabah Law Association, the bar association for the state of Sabah, before joining the judicial service in 1992 as a judicial commissioner.

He eventually became a high court judge and was later appointed as Court of Appeal judge and subsequently, Federal Court judge. He became the chief judge of Sabah and Sarawak on July 26, 2006. 

Current Chief Justice Md Raus Sharif and Court of Appeal president Zulkefli Ahmad Makinudin will resign effective July 31.

Both tendered their resignation in a letter to the Yang di-Pertuan Agong on June 7, according to a press statement issued by the Office of the Chief Registrar of the Federal Court.

Raus and Zulkefli met Dr Mahathir on May 15 to convey their intention to resign.

Both men were the subject of a legal challenge by the Malaysian Bar and the Advocates’ Association of Sarawak (AAS) over their appointments to the top posts.

The lawyers’ groups had sought a declaration that their appointments beyond their mandatory retirement age of 66 years and six months were unconstitutional and asked for their removal.

The Federal Court, which heard the challenge on March 14, deferred its decision. – July 11, 2018.


Sign up or sign in here to comment.


Comments


  • Excellent decision.

    Posted 5 years ago by Simple Sulaiman · Reply

  • AN EXCELLENT CHOICE. JUST EXCELLENT. Now is the time to move forward.

    Posted 5 years ago by Ken destino · Reply

  • I hope he will be appointed.

    Posted 5 years ago by Henry Mancini Jr · Reply

  • Why the words "if it is approved?"
    I am disappointed Zainun Ali FC was not nominated to be the CJ

    Posted 5 years ago by Peter ramanathan · Reply

  • An opinion from a Muslim ================================Perlantikan Richard Malanjum, cabaran besar buat umat islam menanti.

    1). Pada tahun 2007, dalam kes permohonan Lina Joy untuk mnenukar agama asal dari islam ke kristian, tiga hakim yang terlibat dalam proses kehakiman kes tersebut.

    Dua hakim (orang islam) tidak bersetuju untuk membenarkan Lina Joy murtad, manakala seorang hakim iaitu Richard Malanjum mengundi untuk membenarkan Lina Joy keluar islam.

    Kemenangan kes ini menjadikan amalan murtad di negara ini ditutup dari sudut sistem dan perundangan.
    .

    2). Tahun 2015, kes rayuan penggunaan kalimah Allah utk merujuk kepada Jesus oleh akhbar The Herald telah ditolak oleh keputusan majoriti hakim (4 berbalas 3)

    Salah seorang daripada tiga orang hakim yang mengundi untuk membenarkan kalimah Allah merujuk kepada Jesus adalah Richard Malanjum.

    Ini adalah satu langkah bagaimana sistem kehakiman boleh menutup ruang untuk berlaku mudarat besar kepada agama.
    .

    3). Pada awal tahun 2018, Mahkamah Persekutuan memutuskan penukaran agama tiga anak guru tadika, M Indira Gandhi hampir 10 tahun lalu kepada Islam adalah terbatal dan tidak sah di sisi undang-undang.

    Antara hakim yang undi membatalkan penukaran agama tersebut adalah Richard Malanjum.
    .

    4). Kehakiman ini hakikatnya terletak pada hati para hakim. Bukan semata-mata teks dan fakta. Kerana hati yang ada pada hakim yang menafsir teks dan fakta.

    Hakim yang diyakini keislamannya, hatinya akan cenderung kepada islam. Hakim yang beriktikad dengan iktikad agama lain atau sekular akan cenderung kepada agama dan iktikadnya.
    .

    5). Teringat akan tulisan seorang pendakwah haraki terkenal, Muhammad Ahmad Ar-rasyid yang berkata tentang bagaimana sesebuah keruntuhan tamadun berlaku walaupun sesebuah negara itu telah maju. Sebuah soalan ditanyakan kepada Umar Al-Khattab:

    Adakah sesebuah negeri itu boleh musnah padahal ia kelihatan makmur maju?

    Beliau menjawab: Ya, apabila orang-orang jahat menguasai orang-orang baik.

    Inilah sebabnya keruntuhan negara dan inilah penyakit pembunuhnya.

    Penguasaan si zalim ke atas golongan yang baik adalah sebab kepada segala kelam kabut dan rosaknya dunia.

    Apabila si zalim atau fasik berkuasa, mereka akan melantik orang yang jahat dan fasik seperti mereka juga untuk mengurus apa-apa urusan. Mana-mana si fasiq tak dapat tidak adalah tawanan nafsu dan dah tertutup hatinya. Mereka hidup lalai dan tidak berfikir pun untuk kebaikan bangsa dan negara mereka.

    Mereka juga bekerja untuk kepentingan peribadi mereka. Bertindak zalim, menindas dan menyeleweng. Banyak tenaga dan kemampuan kemanusiaan dipersia-siakan. Orang yang benar-benar layak dan berpotensi terpaksa bersembunyi mencari perlindungan kehormatan dan jasad mereka dari dicerobohi dan diseksa.

    Tinggallah urusan pentadbiran umat dipegang oleh mereka yang jahil dan berkepentingan. Hasilnya tersebarlah gejala keruntuhan masyarakat yang akhirnya membawa kemusnahan ekonomi dan ketamadunan ilmu.

    Masih ada yang kata tidak perlu risau?

    Posted 5 years ago by Jerry wong · Reply

  • PH just loss GE 15.....Muslim vote will swing to PAS.......umno is already dead

    Posted 5 years ago by Jerry wong · Reply