Thomas Fann letak jawatan pengerusi Bersih


Ravin Palanisamy

Thomas Fann yang dipilih semula sebagai pengerusi Bersih mengumumkan peletakan jawatannya hari ini. – Gambar fail The Malaysian Insight, 19 November, 2023.

THOMAS Fann yang dipilih semula sebagai pengerusi Bersih mengumumkan peletakan jawatannya hari ini.

Fann yang mengetuai badan pemantau pilihan raya itu sejak 2018 berkata beliau komited kepada peralihan kepimpinan yang lancar.

“Pada hari ini, saya meletak jawatan sebagai pengerusi Bersih. Bagi memastikan peralihan kepimpinan berjalan lancar sehingga pengerusi baharu dilantik, saya akan kekal di jawatan ini selama dua bulan. Saya komited kepada peralihan kepimpinan yang lancar.

“Walaupun saya memenangi jawatan pengerusi tanpa bertanding untuk sepenggal lagi, tetapi jelas usaha saya untuk mengembangkan Bersih kepada institusi rakyat ditolak oleh majoriti NGO yang menyokong Bersih,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Fann mengambil alih jawatan pengerusi daripada Maria Chin Abdullah pada Oktober 2018.

Dengan empat daripada lima jawatan jawatankuasa kanan dirampas pihak lawan, Fann berkata ia adalah mesej yang jelas kepadanya visinya untuk Bersih ditolak.

Tambahnya beliau dan bekas aktivis pelajar Wong Yan Ke, yang kini dipilih sebagai timbalan pengerusi mempunyai pandangan yang bertentangan mengenai hala tuju Bersih.

“Sebanyak mana pasukannya dan mereka yang membantu memastikan kemenangan mereka komited untuk memulihkan Bersih sebagai gerakan rakyat, saya komited untuk mengubah Bersih menjadi institusi rakyat.

“Saya tidak boleh mengetuai jawatankuasa yang berpecah-belah yang bergerak ke arah bertentangan atau menentang kehendak majoriti NGO yang menyokong.

“Oleh itu adalah adil bagi Wong dan pasukannya untuk bebas membawa Bersih ke arah yang mereka lihat sesuai dalam tempoh dua tahun akan datang,” katanya.

Walaupun Fann akan memegang jawatan selama dua bulan, katanya beliau tidak akan memutuskan sebarang keputusan kewangan atau dasar utama untuk Bersih.

“Ini juga bermakna saya tidak akan mengambil sebarang temu bual lagi atau menjawab sebarang soalan daripada media dalam kapasiti pengerusi atau bercakap untuk Bersih,” katanya. – 19 November 2023.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen