Patuhi etika pilihan raya ketika berkempen, kata Bersih


Desmond Davidson

Badan pemantau pilihan raya Bersih berkata beberapa penyandang menteri didapati menggunakan aset kerajaan semasa berkempen. – Gambar fail The Malaysian Insight, 8 November, 2022.

BARISAN Nasional, Perikatan Nasional dan Pakatan Harapan mungkin melanggar undang-undang pilihan raya dalam kempen mereka untuk meraih undi pada Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15) ini, kata Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih).

Badan pemantau pilihan raya berkata beberapa penyandang menteri juga didapati menggunakan aset kerajaan semasa berkempen.

Dalam menyeru agar semua parti politik dan calon mereka mematuhi etika pilihan raya, Bersih berkata pemberian minyak percuma dan penukaran minyak motor percuma oleh tiga blok politik di beberapa kawasan DUN dan Parlimen boleh menjadi satu kesalahan di bawah Seksyen 10 Akta Kesalahan Pilihan Raya. 

Mereka memetik program pertukaran minyak dan minyak percuma Pemuda Alor Gajah di Taman Vista Belimbing pada 4 November dan program Timbalan Speaker Azalina Othman Said pada 21 Oktober sebagai contoh utama kemungkinan salah laku.

Program DAP Pulau Pinang memberi subsidi kos pengangkutan bagi membolehkan pengundi pulang ke tanah air dan mengundi juga dianggap sebagai pelanggaran di bawah Seksyen 10 dan Seksyen 20 Akta Kesalahan Pilihan Raya.

Bersih berkata DAP menutup program itu selepas mendapati ia disiasat.

“Mereka menyekat pautan ke aplikasi itu. Jika DAP Pulau Pinang atau mana-mana parti politik lain mengadakan program yang sama, mereka mungkin melakukan kesalahan,” tambah pemantau pilihan raya itu. – Bernama, 8 November, 2022.

Berita penuh di sini.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen