Semak semula dasar pajakan tanah skim sahkan ladang durian, kata ahli Parlimen Raub


Ravin Palanisamy

Ahli Parlimen Raub Chow Yu Hui berkata kerajaan negeri perlu mengambil berat terhadap petani Musang King yang mengusahakan ladang durian sejak beberapa dekad. – Gambar fail The Malaysian Insight, 28 Januari, 2023.

MENTERI Besar Pahang Wan Rosdy Wan harus mempertimbangkan untuk mengkaji semula dasar pajakan tanah cadangan skim pengesahan ladang durian di Raub sebelum meminta petani mempertimbangkan semula semakan kehakiman itu, kata Ahli Parlimen Raub Chow Yu Hui.

Chow yang juga penasihat Perikatan Selamatkan Musang King (Samka), berkata kerajaan negeri perlu mengambil berat terhadap petani Musang King yang mengusahakan ladang durian sejak beberapa dekad. 

“Petani Musang King Raub sentiasa terbuka dan bersedia untuk mengadakan perbincangan dengan kerajaan negeri untuk penyelesaian menang-menang,” kata Chow yang memperjuangkan isu ini sejak menjadi Adun Tras pada 2020, dalam satu kenyataan hari ini.

Chow mengulas isu itu selepas Wan Rosdy menasihati petani supaya mempertimbangkan semula permohonan mereka untuk memfailkan semakan kehakiman terhadap notis pengusiran di Mahkamah Tinggi Kuantan tiga tahun lalu. 

Pada tahun 2020 cabang pembangunan kerajaan negeri yang dikenali sebagai Perbadanan Kemajuan Pertanian Negeri Pahang (PKPP) menandatangani dua perjanjian dengan sebuah konglomerat bernama Sumber Durian Pahang Diraja (RPDR) untuk kemasukannya ke dalam pengeluaran durian berskala besar yang turut memberi kuasa untuk terlibat secara sah dengan petani di Raub.

RPDR ialah kumpulan syarikat yang dikatakan mempunyai kaitan dengan kerabat Diraja Pahang.

Chow berkata petani mengusahakan tanah terbiar sejak 1960-an dan mendakwa mereka memohon permit sejak itu.

Beliau mendakwa kerajaan negeri juga mengetahui kewujudan petani dan tidak pernah mengambil tindakan.

Chow berkata bantahan mereka hanya terhadap syarat tidak adil skim RPDR-PKPP.

“Perlu diingat petani tidak pernah membantah membayar cukai tanah kepada kerajaan negeri atau bekerjasama dengan kerajaan negeri.

“Bantahan mereka adalah berhubung syarat skim RPDR-PKPP yang tidak menghargai kerja keras pengusaha durian.

“Petani Musang King di Raub yang bekerja tanpa permit, memberi sumbangan besar kepada industri durian Malaysia menjadikan Raub sebagai bandar Musang King yang terkenal di dunia,” tambahnya. –  28 Januari, 2023.

Berita penuh di sini.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen