Sarawak keluar BN, cari jalan baru dengan GPS


KERAJAAN negeri Sarawak sebulat suara keluar Barisan Nasional (BN) dan kini berdiri sebagai sebuah pakatan parti politik tempatan yang baru, diberi nama Gabungan Parti Sarawak (GPS).

Keputusan sebulat suara empat parti itu –  Parti Pesaka Bumiputera Bersatu Sarawak (PBB), Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP), Parti Rakyat Sarawak (PRS), Parti Demokratik Progresif (PDP) – diumumkan selepas satu mesyuarat di Kuching, hari ini.

Keputusan itu diambil selepas perkembangan politik Malaysia selepas Pilihan Raya Umum ke-14 sebulan yang lalu, kata empat parti itu dalam satu kenyataan bersama.

“GPS akan bekerjasama dengan kerajaan persekutuan untuk kepentingan nasional serta hak dan kepentingan negeri berdasarkan Perlembagaan Persekutuan dan Persekutuan Malaysia,” kata kenyataan itu.

Mereka juga menyifatkan keputusan keluar BN hari ini sebagai “kena pada masanya dan wajar”, mengambil kira cabaran semasa dengan harapan, keperluan dan tuntutan masyarakat yang pelbagai di Sarawak, yang merupakan kekuatan negeri itu.

“Kami akan melindungi kepentingan semua rakyat Sarawak secara inklusif tanpa mengira saiz komuniti tersebut,” kata mereka, dan menambah keputusan keluar BN hari ini dibuat demi kepentingan rakyat dan negeri, mengatasi segala-galanya.

“Gabungan baru ini akan membolehkan kami memberi tumpuan pada kepentingan dan hak Sarawak berasaskan MA63 (Perjanjian Malaysia 1963).”

Dalam reaksi segera, Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad berkata GPS tidak menyertai Pakatan Harapan (PH) sebaliknya hanya mengikrarkan sokongan kepada kerajaan di Parlimen.

“Mereka bukan bahagian daripada PH tetapi mengikrarkan sokongan (kepada kerajaan). Jadi sekarang kita ada sokongan yang kuat di Parlimen, malah Terengganu juga mengikrar sokongan kepada PH,” katanya dalam sidang media di Tokyo.

Menteri Besar Terengganu, Ahmad Samsuri Mokhtar minggu lalu mengunjungi perdana menteri di Putrajaya, bersama-sama Presiden PAS, Abdul Hadi Awang dan penasihat parti Islam itu, Mustafa Ali.

Dengan keputusan empat parti komponennya di Sarawak itu, BN kini tinggal 60 kerusi di Parlimen, dengan 54 daripadanya ialah Umno.

Dalam PRU14 yang lalu, BN menang 19 kerusi di Sarawak – dengan PBB menang 13 kerusi sementara PRS 3, PDP 2 dan SUPP 1.

Pakatan Harapan menguasai baki 12 kerusi daripada keseluruhan 31 kerusi Parlimen negeri itu.

Sarawak bagaimanapun adalah satu-satunya BN menang lebih daripada 50% undi popular iaitu 52.7%.

Dalam pilihan raya negeri pada 2016, BN menang 72 daripada 82 kerusi di Dewan Undangan Negeri Sarawak.

Empat parti bekas komponen BN itu percaya GPS akan memberdayakan mereka untuk memberi khidmat lebih baik kepada rakyat.

“Kami yakin inilah keputusan paling pragmatik dan wajar untuk membawa Sarawak melangkah ke era baru yang diimpikan oleh rakyat Sarawak,” kata kenyataan itu. – 12 Jun, 2018.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen