Harga minyak naik susulan ketegangan di Laut Merah


HARGA minyak naik pada Jumaat selepas tentera Amerika Syarikat (AS) dan United Kingdom (UK) melancarkan serangan terhadap puak Houthi yang disokong Iran, manakala saham global bercampur-campur susulan permulaan musim pendapatan korporat.

Harga minyak mentah melonjak lebih 4% sebelum sedikit surut selepas sekutu melancarkan serangan berikutan tindakan Houthi mengganggu selama berminggu-minggu laluan perkapalan di Laut Merah.

“Kebimbangan dalam pasaran minyak ialah rantau ini berada pada laluan yang tidak dapat diramalkan, dengan pada satu ketika nanti, bekalan minyak akan habis akhirnya,” kata Bjarne Schieldrop, ketua penganalisis komoditi di bank SEB.

Beliau berkata jika serangan AS-UK tidak berjaya memusnahkan senjata Houthi, dan kapal tangki minyak perlu mengelilingi Afrika, maka sehingga 80 juta tong akan terkandas dalam transit—menyebabkan harga naik sehingga AS$5-10 setong.

Houthi melakukan lebih banyak serangan ke atas kapal di Laut Merah, laluan perkapalan antarabangsa utama, sejak perang Gaza meletus pada Oktober.

Serangan itu menjejaskan aliran perdagangan pada masa ketegangan bekalan memberi tekanan terhadap inflasi di seluruh dunia. – AFP, 13 Januari, 2024.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen