Houthi ancam serang kapal Israel di Laut Merah


Kumpulan Houthi melancarkan beberapa siri serangan dron dan peluru berpandu yang menyasarkan Israel sejak bulan lalu. – Gambar EPA, 15 November, 2023.

PUAK Houthi Yaman pada Selasa mengancam menyasarkan kapal Israel di Laut Merah, ketika kumpulan itu berkata mereka melancarkan satu lagi peluru berpandu yang menyasarkan negara itu susulan perangnya dengan Hamas.

Ketuanya Abdul-Malik al-Huthi berkata kumpulan yang disokong Iran itu sedang memantau kapal Israel di perairan penting secara komersial, malah kapal yang tidak mempunyai bendera Israel.

“Mata kami terbuka untuk terus memantau dan mencari kapal Israel,” katanya dalam ucapan disiarkan oleh stesen TV Al-Masirah.

Beliau mendakwa Israel menggunakan taktik penyamaran di Laut Merah dan mematikan alat identifikasi kapal.

“Kami akan mencari dan mengesahkan kapal miliknya, dan tidak akan teragak-agak untuk menyasarkannya, dan biar semua orang tahu ia takut,” tambahnya.

Selat Bab al-Mandab ialah laluan sempit antara Yaman dan Djibouti di Laut Merah, salah satu lorong perkapalan paling sibuk di dunia, yang membawa kira-kira satu perlima daripada penggunaan minyak global.

Puak Houthi, kumpulan yang bersekutu dengan Iran, melancarkan beberapa siri serangan dron dan peluru berpandu yang menyasarkan Israel sejak bulan lalu.

Ia adalah penyertaan pertamanya dalam perang luar bagi Houthi, yang menguasai sebahagian besar Yaman dan memerangi pakatan pimpinan Arab Saudi sejak 2015.

“Peluru berpandu dan dron kami akan diteruskan,” kata Huthi.

Jurucakap tentera Houthi, Yahya Saree berkata, pemberontak melancarkan peluru berpandu balistik ke pelbagai sasaran, termasuk pusat peranginan Eilat di selatan Israel.

Ini berlaku 24 jam selepas satu lagi operasi ketenteraan dilakukan oleh angkatan tentera dengan dron pada sasaran yang sama, katanya di X.

Tentera Israel berkata ia “mengenal pasti dan berjaya memintas” peluru berpandu di kawasan Laut Merah selepas siren dibunyikan di Eilat.

“Sasaran itu tidak menyeberang ke wilayah Israel, dan dipintas mengikut protokol,” katanya dalam satu kenyataan di Telegram.

Israel berikrar menumpaskan dan memusnahkan Hamas, yang mengawal Semenanjung Gaza.

Lebih 11,300 orang meninggal dunia dalam serangan Israel di Gaza, kata kementerian kesihatan yang dikendalikan Hamas.

Houthi mengkritik pertemuan pemimpin Arab dan Islam yang diadakan di Riyadh pada Sabtu, berkata ia “tidak menghasilkan sebarang pendirian atau tindakan praktikal, dan ini menyedihkan dan memalukan”.

Sidang kemuncak Liga Arab bersama dan Pertubuhan Kerjasama Islam mengecam tindakan tentera Israel di Gaza tetapi enggan meluluskan langkah ekonomi dan politik sebagai hukuman.

Pemimpin Houthi itu juga menggesa negara yang memisahkan Yaman dari wilayah Palestin—Arab Saudi, Jordan dan Mesir—agar membuka “lintasan darat” untuk membolehkan pejuang menyertai perang bersama Hamas. – AFP, 15 November, 2023.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen