Israel mahu Amerika serang Iran


Hishamuddin Rais

Tentera Israel bergerak di sepanjang Semenanjung Gaza berhampiran selatan Israel. Palestin masih lagi menjadi agenda utama di bumi Arab dan negara Islam. – Gambar AFP, 5 Januari, 2024.

PERANG Gaza ataupun Nakba 2 yang bermula pada 7 Oktober 2023 masih diteruskan. Usaha warga dunia menuntut gencatan senjata gagal.

Suara majoriti negara dalam dunia yang bersidang di Pertubuhan Bangsa Bersatu (PBB) tidak dipedulikan oleh Amerika Syarikat dan Israel.

Kuasa veto Amerika menjadi tembok pendinding untuk Zionis Israel melakukan genosid. Pengeboman Gaza diteruskan.

Ini kerana Zionis Israel ada agenda yang lebih besar. Pertama, meyahudikan seluruh Palestin. Kedua, memusnahkan Iran.

Dua projek ini ikat-berikat. Untuk memahami dua projek ini mari kita semua kembali membaca sejarah.

Pada 17 September 1978 Perjanjian Camp David telah ditandatangani oleh Presiden Mesir Anwar Sadat dengan Perdana Menteri Israel Menachem Begin. Saksi dan orang tengah ialah Presiden Amerika Jimmy Carter.

Mesir adalah negara Arab terkuat dan terbesar di bumi Arab. Perjanjian Camp David menjinak dan memandulkan Mesir.

Ini diikuti dengan Perjanjian Oslo pada 13 September 1993 yang ditanda tangani oleh Yasser Arafat dari Pertubuhan Pembebasan Palestin (PLO) dengan Perdana Menteri Israel Yitzak Rabin. Orang tengah ialah Bill Clinton Presiden Amerika.

Perjanjian Oslo adalah bukti pembelotan PLO. Perjanjian ini adalah usaha menjinakkan semua kumpulan gerila dan Fedayeen yang berpayung di bawah PLO.

Al-Fatah yang mendominasi PLO melalui perjanjian Oslo bersedia menjadi mata-mata dan telinga Zionis Israel.

Perjanjian Oslo memastikan wujud pertukaran maklumat di antara PLO dengan Mossad dan CIA.

Semenjak kaum Zionis dan kaum Kristian Zionis di Eropah berjaya mewujudkan Israel pada tahun 1948 – perlawanan tidak berhenti. Konspirasi demi konspirasi dirancang untuk memusnahkan gerakan pembebasan Palestin. Semua gagal.

Pembelotan demi pembelotan berlaku di kalangan gerakan Pembebasan Palestin. Yang belot terus belot. Muncul yang baru meneruskan garis perjuangan. Pembelotan tidak berjaya memadam api perjuangan.

Jika kita merujuk kembali kepada piagam PLO kita akan bertemu niat dan cita-cita PLO – untuk mendirikan sebuah negara Palestin yang sekular demokratik di mana Yahudi, Kristian dan Muslim boleh hidup bersama.

Jika kita kembali melihat garis perjuangan Al-Fatah kita akan berjumpa dengan slogan – Thawra Hatta’l Nasr – Revolusi Hingga Menang. Bukan Revolusi Hingga Oslo.

Kita juga akan menemui bagaimana Piagam Al-Fatah dan PLO tidak mengiktiraf kewujudan Israel. Israel tidak dianggap negara hanya entiti.

Semua ini masuk bakul sampah apabila Perjanjian Oslo ditandatangani oleh Yasser Arafat yang mewakili PLO. Dari Perjanjian Olso muncul apa yang kini dikenali sebagai Pihak Berkuasa Palestin yang mendakwa mewakili rakyat Palestin.

Lembaga ini diberi dana dan diberi senjata oleh Amerika dan Kesatuan Eropah.

Tapi semangat juang Palestin tidak pernah pudar. Setelah pembelotan oleh Al-Fatah dan PLO muncul organisasi baru yang lebih militan dan lebih tersusun.

Palestin masih lagi menjadi agenda utama di bumi Arab dan negara Islam. Palestin sesudah 7 Oktober 2023 membuka geopolitik baru.

Apa dia geopolitik baru ini.

Untuk memahami geopolitik baru ini kita perlu melihat garis waktu.

Pada 1 April 1979 – negara feudal Iran menjadi Republik Islam Iran. Revolusi Iran sekali gus menghapuskan Raja Iran dan kaum kerabat feudal.

Kemunculan Iran sebagai Republik Islam membuka geopolitik baru di Timur Tengah dan di pelbagai negara Islam.

Pengaruh Iran dan kejayaan revolusi Iran menumbangkan Ahmad Reza Pahlevi memberi dampak dan pengaruh kepada gerakan Islam sedunia.

Iran di bawah Ayatollah Khomenei mengumumkan pada dunia bahawa Amerika ialah Setan Akhbar. Setan Akhbar ini musuh rakyat dunia.

Garis politik Iran yang anti-Amerika dan anti-Israel mengubah politik Arab, politik Timur Tengah dan politik dunia.

Lalu Amerika melanggan Saddam Hussein. Pada 22 September 1980 hingga 20 Ogos 1988, Iran diserang oleh Iraq. Ini projek awal untuk melemahkan Republik Islam yang baru muncul.

Projek ini gagal. Saddam sendiri menjadi mangsa Amerika. Yang lemah dan hancur ialah Iraq.

Sesudah Iraq hancur kaum Zionis masih melihat musuh agung mereka – Iran – tegak gagah berdiri. Lalu dijalankan kempen bahawa Iran memiliki niat untuk membuat senjata nuklear.

Sekali lagi sama seperti kes Saddam – senjata nuklear diolah untuk membuat persetujuan agar warga dunia bersetuju dan menghalalkan serangan ke atas Iran.

Sekatan ekonomi dilakukan ke atas Iran. Ekonomi Iran diganggu-gugat. Ubatan dan barang keperluan harian lesap dari pasaran. Ini dengan harapan warga Iran akan marah.

Diharapkan akan berlaku pemberontakan dalaman yang akan menjatuhkan kerajaan Republik Islam Iran.

Memang sahih lagi betul ekonomi Iran menjadi serik. Tetapi harga minyak dan gas naik berganda telah membantu Iran. Iran selamat dari sekatan ekonomi.

Krisis politik muncul di Syria dan Israel, Amerika serta kaum Zionis masuk mengambil kesempatan. Perang saudara berlaku di Syria. Israel dan Amerika membantu musuh Syria.

Ketika ini muncul Iran sebagai kawan setia Syria. Projek Zionis untuk menghancurkan Syria gagal.

Ketika Israel menyerang Lubnan pada tahun 2006, Iran muncul sekali lagi sebagai kawan setia. Iran membantu dengan memberi dana dan juga mempersenjatai Lebanon.

Apa sebenarnya peranan Iran.

Untuk ini mari kita lihat kembali Perang Vietnam (1954-1974). Ini perang adil rakyat Vietnam menentang penjajahan Perancis. Bila Perancis kalah masuk penjajah baru bernama Amerika.

National Liberation Front of Vietnam (NLF) atau Gerakan Pembebasan Nasional Vietnam dengan garis politik angkat senjata telah melancarkan perang gerila terhadap Perancis dan kemudian terhadap Amerika.

NLF ini tidak akan berjaya mengalahkan Perancis dan Amerika tanpa sokongan China dan Rusia.

Rusia dengan blok Sosialis Eropah Timur bersama China adalah negara yang mendukung perjuangan adil rakyat Vietnam dan juga rakyat Laos dan Kemboja.

Tanpa sokongan China dan Rusia, perjuangan rakyat Indo China melawan imperialis Amerika pasti akan gagal.

Hari ini peranan Rusia dan China dalam Perang Indo China telah diambil alih oleh Republik Islam Iran. Dulu yang dimusuhi Perancis dan Amerika. Kini yang dimusuhi ialah Amerika dan Israel.

Iran kini menjadi pemain dan pengatur geo politik utama di Timur Tengah. Garis politik anti imperialis Amerika yang dipegang oleh Iran akan mengubah bukan sahaja politik Timur Tengah malah Iran kini dianggap satu kuasa baru dari Selatan.

Iran memberi dana dan senjata kepada Hezbollah di Lebanon, Hamas dan Islamik Jihad di Palestin dan Gerila Islam di Iraq. Iran juga membantu kerajaan Houthi di Yaman.

Jelas Iran kini adalah Rusia dan China untuk di Timur Tengah.

Justeru kaum Zionis berpendapat untuk Israel selamat, Iran wajib dimusnahkan. Inilah perancangan akhir kaum Zionis. Selagi Republik Islam Iran wujud Israel tidak akan selamat.

Iran bukan hanya menentang Zionis Israel. Iran menentang musuh dunia Setan Akhbar Amerika. Sikap anti-Zionis dan antiimperialis Iran cukup jelas tanpa berselindung. Garis politik antiimperialis yang dipegang oleh Iran sedang mempengaruhi dunia.

Iran mahu memusnahkan entiti haram yang dipanggil Israel. Iran mahu rakyat dunia sedar bahawa musuh utama mereka ialah imperialis Amerika.

Dasar anti imperialis Iran bukan retorik. Iran bukan sahaja memberi dana dan senjata malah Pasukan Pengawal Revolusi Iran dihantar untuk berperang sama di Yaman, di Syria dan di Lubnan.

Tanpa sokongan Pasukan Pengawal Revolusi Iran, Presiden Bashar al-Assad telah lama bungkus. Iran dan Rusia memainkan peranan yang penting untuk menyelamatkan Bashar.

Justeru untuk Israel selamat, Iran wajib dimusnahkan. Projek memusnahkan Iran sedang berjalan.

Zionis Israel sedang merancang untuk menjerut Amerika. Israel mahu Iran dibom. Iran mahu Amerika mengebom Iran. Israel mahu Amerika menyerang Iran.

Apa yang berlaku di Beirut pada 2 Januari 2023 adalah sebahagian dari projek menjerut Amerika. Saleh al-Rouri pemimpin kedua Hamas telah dibom mati ketika dalam pejabat di Beirut. Turut sama gugur beberapa kader penting dalam gerakan Hamas.

Ini satu provokasi.

Dari Beirut projek ini berpindah ke bandar Kerman di Iran. Pada 3 Januari 2024 dua bom meledak – lepas satu, satu di makam Jeneral Qassem Solemani.

Lebih dari seratus orang gugur. Orang ramai sedang berkumpul memperingati ulang tahun keempat kematian wira dari Pasukan Pengawal Revolusi Iran.

General Qassem telah dibunuh dengan serang dron atas arahan Presiden Trump. Sosok ini adalah pemikir dan perancang politik dan militer Iran yang penting.

Ledakan dua bom ini satu provokasi.

Provokasi apa?

Apa yang berlaku di Beirut dan di Kerman adalah rancangan Zionis Israel memancing agar Iran akan tergopoh-gapah menyerang balas. Israel mahu Iran bertindak.

Bila Iran bertindak maka ini akan menjadi sebab musabab untuk Amerika menyerang Iran.

Apa yang berlaku di Beirut telah diakui oleh Israel. Apa yang berlaku di Kerman belum ada sesiapa yang mengakuinya. Tetapi Tehran telah menuduh Amerika dan Israel bertanggung jawab atas ledakan dua bom itu.

Sebelum berlaku dua provokasi ini pada Hari Krismas 25 Disember 2023 Israel telah membunuh seorang Jeneral. Sayyed Razi Mousavi di Damascus. Beliau dibunuh melalui serangan udara. Sosok ini ialah penasihat Pengawal Revolusi tentera Iran di Syria.

Dalam minggu pertama tahun 2024 kini kemarahan sedang membara di Timur Tengah. Dunia sedang menunggu apakah yang akan dilakukan oleh Hamas dan oleh Tehran.

Pemimpin Hizbullah Hassan Nasrallah berkata kumpulan mereka di Lubnan sedang bersedia dan tidak takut berperang. Ini ucapan pertama sejak pembunuhan Saleh al-Arouri.

Manakala Iran telah berjanji untuk membalas dendam terhadap pelaku letupan maut yang dilaporkan telah membunuh lebih 100 orang pada upacara ulang tahun keempat kematian komander Pasukan Quds Pengawal Revolusi Islam yang terkenal Mejar Jeneral Qassem Soleimani.

Apakah provokasi dan jerat yang dipasang oleh Zionis Israel ini akan membingkas. Dunia dan kita sama-sama menunggu apa tindakan Iran dan Hamas. Amin. – 5 Januari, 2024.

* Hishamuddin Rais ialah aktivis politik, penulis dan pengarah filem.

* Ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan rasmi The Malaysian Insight.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen