Farmasi sedia tangani lonjakan kes koronavirus, kata persatuan


Ravin Palanisamy

Farmasi ada stok bekalan kit ujian kendiri pantas dan ubat-ubatan yang mencukupi di kaunter, kata Persatuan Farmasi Malaysia. – Gambar fail The Malaysian Insight, 6 Disember, 2023.

KOMUNITI farmasi bersedia untuk berdepan peningkatan terkini kes Covid-19 di negara ini dengan mempunyai bekalan keperluan perubatan yang mencukupi, kata Presiden Persatuan Farmasi Malaysia Amrahi Buang.

Merujuk kepada lonjakan kes koronavirus di seluruh negara baru-baru ini, Amrahi berkata farmasi mempunyai stok yang mencukupi dengan bekalan daripada kit ujian kendiri pantas hinggalah ubat-ubatan di kaunter.

“Tiada sebab untuk bimbang. Saya masih belum menerima sebarang aduan daripada farmasi. Mereka mempunyai stok yang baik.

“Setakat ini, tiada berita daripada farmasi mengatakan tiada stok (kit ujian kendiri dan ubat),” kata Amrahi kepada The Malaysian Insight.

Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) telah melaporkan peningkatan jangkitan Covid-19 mingguan.

Pada Minggu Epidemiologi Ke-47 (ME47/2023) dari 19 hingga 25 November, kes Covid meningkat 57.3% kepada 3,626 berbanding 2,305 kes yang dicatatkan minggu sebelumnya.

Ketua Pengarah Kesihatan Dr Muhammad Radzi Abu Hassan berkata 48% daripada kes itu melibatkan mereka yang berumur antara 20 hingga 40 tahun, dengan lebih 98% hanya mengalami gejala ringan.

Walaupun jangkitan itu dikesan di seluruh negara, Amrahi berkata tumpuan akan diberikan kepada kawasan Lembah Klang, yang melaporkan sebahagian besar kes yang baru dikesan.

Amrahi berkata, farmasi akan diminta bersiap sedia berdasarkan data yang disediakan kementerian.

“Apa yang perlu kita beri perhatian lebih ialah tempat yang paling banyak kes, iaitu wilayah Lembah Klang. Penting untuk kita (menyimpan stok di wilayah ini).

“Farmasi boleh mengetahui kes-kes tersebut melalui aplikasi MySejahtera dan farmasi tersebut boleh membuat pertimbangan sendiri untuk memiliki bekalan, menambahnya, berdasarkan jumlah kes,” katanya.

Tiada sebab untuk pembelian panik

Amrahi berkata walaupun kes semakin meningkat, tidak ada sebab untuk membuat pembelian panik.

Beliau berkata adalah munasabah untuk orang ramai mempunyai stok di rumah tetapi menggesa mereka untuk tidak menyimpan.

“Saya tidak mengesyorkan pembelian panik,” katanya.

“Setakat ini, kebanyakan kes boleh dirawat dan dalam komuniti. Oleh itu, orang ramai boleh membeli beberapa, seperti satu atau dua untuk disimpan di rumah.

“Sekiranya mereka merasakan mereka mengalami simptom tersebut, mereka sebenarnya boleh menjalani ujian sendiri (dengan kit ujian kendiri) dan mengemas kini status mereka dalam MySejahtera.

“Ini akan membantu kementerian menjejaki jumlah sebenar jangkitan,” tambah Amrahi.

Amrahi berkata orang ramai harus menggunakan pengalaman yang diperoleh daripada wabak itu sebagai garis panduan untuk membantu kita melalui peningkatan baru jangkitan ini.

“Penduduk mempunyai pengalaman yang mencukupi semasa pandemik. Mereka lebih berwaspada dan bersedia sekarang.

“Mereka tahu apa yang perlu dilakukan. Bermakna mereka perlu melihat gejala, kemudian mereka perlu melakukan ujian, dan mempunyai oksimeter, dan kemudian merawat gejala, jika ada.

“Jika didapati positif, mereka boleh mengikut garis panduan KKM mengenai proses pengasingan dan kuarantin,” katanya. – 6 Disember, 2023.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen