Beli hanya ubat perlu, jangan buat pembelian panik, kata ahli farmasi 


Ravin Palanisamy

Farmasi dilaporkan bersiap sedia menghadapi kekurangan ubat di tengah-tengah kebimbangan gelombang baharu Covid-19. – Gambar fail The Malaysian Insight, 7 Januari 2023.

ORANG ramai tidak seharusnya melakukan pembelian panik ubat-ubatan tertentu di kaunter di tengah-tengah kebimbangan gelombang Covid-19 lain melanda negara, kata Presiden Persatuan Farmasi Malaysia (MPS) Amrahi Buang.

Beliau berkata pembelian panik mewujudkan “permintaan buatan”, yang didakwanya tidak wajar.

“Apabila seseorang membuat pembelian panik, mereka hanya memburukkan lagi keadaan.

“Mereka mewujudkan permintaan buatan,” kata Amrahi kepada The Malaysian Insight.

Amrahi berkata tidak salah untuk orang ramai membeli ubat tetapi menggesa mereka supaya tidak menyimpan.

“Pertama, seseorang itu perlu bertanya pada diri sendiri mengapa mereka memerlukan ubat itu sebelum membeli.

“Mereka harus membeli berdasarkan keperluan mereka dan bukan menyimpannya.

“Apabila mereka membeli lebih daripada apa yang mereka perlukan, bayangkan orang lain juga melakukan perkara yang sama, maka mereka yang benar-benar memerlukan ubat itu tidak akan mendapatnya,” katanya.

Keputusan China untuk membuka semula sempadannya pada 8 Januari walaupun peningkatan kes Covid-19 menimbulkan kebimbangan di kalangan rakyat Malaysia bahawa jangkitan itu boleh meningkat semula.

Menurut laporan, Malaysia adalah antara 10 negara teratas yang ingin dilawati warga China.

Dianggarkan Malaysia akan menerima purata 1,286 ketibaan China setiap hari minggu ini dan dijangka mempunyai kira-kira satu juta ketibaan dari tanah besar sepanjang tahun.

Mengambil kira kemungkinan kemasukan kes apabila perjalanan meningkat, Kementerian Kesihatan mengumumkan bahawa ia akan memperkukuh kesiapsiagaannya untuk menangani situasi itu.

Kementerian berkata semua pelawat yang memasuki Malaysia akan menjalani pemeriksaan suhu badan.

Mereka yang didapati mengalami demam atau yang mengisytiharkan diri mereka sebagai demam, akan dihantar ke pusat kuarantin untuk pemeriksaan lanjut.

Selain itu, mereka yang pernah ke China dalam tempoh 14 hari terakhir selepas ketibaan mereka di negara itu perlu mengambil ujian RTK-Antigen.

Ahli farmasi dilaporkan bersiap sedia menghadapi kekurangan ubat di tengah-tengah kebimbangan gelombang baharu Covid-19.

Amrahi berkata seseorang itu harus menggunakan pengalaman mereka dengan Covid-19 sejak tiga tahun lalu untuk menilai jumlah dan jenis ubat yang diperlukan.

“Kami mempunyai pengalaman selama tiga tahun dengan pandemik Covid-19, kami harus tahu ubat apa, kuantiti yang kami perlukan dan berapa banyak yang perlu diambil setiap hari.

“Oleh itu, jangan ada sebarang pembelian panik,” katanya.

Amrahi berkata, antara ubat-ubatan yang lazimnya tiada di pasaran ialah parasetamol, antihistamin, ubat batuk dan beberapa jenis makanan tambahan.

Akibat pembelian panik, ubat mungkin tidak ditambah atau disimpan semula, kata presiden MPS.

“Apabila orang panik membeli dan menghabiskan ubat, pengeluar tidak akan dapat memenuhi permintaan kerana ini (pembelian panik) bukan sesuatu yang hanya berlaku di Malaysia.

“Jadi, akan ada beberapa bentuk kekurangan. Kita bukan hanya bercakap tentang produk siap atau ramuan, ini termasuk bahan bantu dan juga bahan pembungkusan,” katanya.

Bulan lalu, Amrahi berkata farmasi di Malaysia terus menghadapi kekurangan ubat-ubatan tanpa preskripsi tetapi mendakwa keadaan itu masih boleh dikawal.

Beliau berkata kekurangan hanya melibatkan jenama tertentu memandangkan jenama generik dan lain-lain masih ada.

Awal tahun ini, Persatuan Perubatan Malaysia (MMA) juga berkata lonjakan permintaan untuk ubat-ubatan, gangguan rantaian bekalan dan pengurangan pengeluaran semasa pandemik Covid-19 menyebabkan kekurangan ubat-ubatan di negara ini. – 7 Januari, 2023.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen