Pharmaniaga perlu pembaharuan selepas diklasifikasi PN17, kata kumpulan 


Syarikat farmaseutikal berkaitan kerajaan Pharmaniaga Bhd diklasifikasikan sebagai syarikat bermasalah di bawah PN17 selepas dilabel menghadapi masalah kewangan pada Bursa Malaysia.– Gambar fail The Malaysian Insight, 1 Mac, 2023.

TERDAPAT keperluan mendesak untuk pembaharuan diperkenalkan, khususnya mengenai amalan perolehan ubat-ubatan sektor awam selepas Pharmaniaga Bhd dikeluarkan Nota Amalan 17 (PN17), kata Galen Centre for Health and Social Policy.

Ketua Pegawai Eksekutifnya Azrul Mohd Khalib berkata klasifikasi Pharmaniaga sebagai syarikat yang mengalami masalah kewangan mewakili panggilan untuk sektor farmaseutikal.

Ia menekankan keperluan untuk perkenalkan segera pembaharuan, khususnya mengenai amalan perolehan ubat-ubatan sektor awam.

“Situasi yang menjejaskan Pharmaniaga amat membimbangkan dan mempunyai potensi implikasi yang teruk di seluruh landskap farmaseutikal Malaysia, khususnya sektor kesihatan awam,” katanya dalam satu kenyataan.

Semalam, syarikat farmaseutikal berkaitan kerajaan itu dikeluarkan PN17 selepas ia dilabel bermasalah kewangan di Bursa Malaysia.

Pengarahnya berkata PN17 dicetuskan dalam penyata kewangan disatukan syarikat yang telah diaudit untuk tempoh sehingga 31 Disember 2022.

Syarikat itu tahun lalu bergelut untuk menjual vaksin Sinovac Covid-19 bernilai RM552.3 juta dan mencatatkan satu unit Indonesia sebanyak RM50.3 juta.

Beliau berkata jika syarikat itu semakin merosot, mungkin terdapat gangguan besar-besaran terhadap bekalan ubat-ubatan kepada sistem kesihatan awam.

“Situasi yang menjejaskan Pharmaniaga mendedahkan kelemahan dalam proses perolehan farmaseutikal sektor kesihatan awam semasa dan menyerlahkan keperluan untuk melaksanakan pembaharuan yang telah lama dipertikaikan dalam sektor ini.

“Terdapat keperluan untuk menekankan kepentingan persaingan, kepelbagaian pembekal, menyingkirkan ejen tender sebagai orang tengah, dan mengurangkan campur tangan kerajaan.”

Azrul berkata Pharmaniaga sebelum ini menikmati konsesi eksklusif selama lebih suku abad untuk membeli, menyimpan, membekal dan mengedar sekurang-kurangnya 700 produk farmaseutikal di bawah Senarai Pembelian Produk Diluluskan (APPL).

“Ini mewakili lebih satu pertiga daripada bekalan ubat berjenama dan generik kerajaan. GLC ini juga mempunyai kontrak logistik dan pengedaran untuk ubat-ubatan ini.”

“Amalan konsesi eksklusif kerajaan yang memberikan syarikat individu seperti Pharmaniaga dan GLC lain pengaruh dan penguasaan besar ke atas sebahagian besar sistem penjagaan kesihatan kita, termasuk perkhidmatan hospital, mewujudkan pergantungan yang tidak sihat.

“Syarikat-syarikat ini akan dianggap amat diperlukan dan menjadi “terlalu besar untuk gagal”. Sistem penjagaan kesihatan awam kita berisiko mengalami gangguan besar-besaran apabila GLC tersebut menghadapi masalah. Ini adalah satu contoh seperti itu.”

Beliau berkata pada 2019, kerajaan membuat komitmen untuk meninggalkan perjanjian konsesi dan menerima pakai tender terbuka. – 1 Mac, 2023.

Berita penuh di sini.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen