Putrajaya mohon batal saman Halim Saad isu saham Renong-UEM


Bekas menteri kewangan Nor Mohamed Yakcop menafikan pengambilalihan saham Renong-UEM milik plaintif Halim Saad pada 2001 oleh kerajaan dilakukan secara paksa. – Gambar fail The Malaysian Insight, 20 November, 2023.

KERAJAAN memfailkan permohonan untuk membatalkan saman yang difailkan oleh hartawan Halim Saad berhubung dakwaan pengambilalihan paksa saham dalam kumpulan Renong-UEM pada 2001, lapor FreeMalaysiaToday.

Dua lagi defendan yang dinamakan dalam saman itu ialah bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad dan bekas menteri kewangan Nor Mohamed Yakcop.

Dalam permohonan itu mereka berkata tuntutan mahkamah yang dibuat Halim adalah skandal, remeh, menyusahkan dan menyalahgunakan proses mahkamah.

Sebagai alternatif mereka mahu mahkamah tinggi membatalkan saman di bawah bidang kuasa sedia ada.

Dalam permohonan yang difailkan minggu lalu defendan juga meminta semua prosiding lain dalam saman itu digantung sehingga permohonan pemansuhan ditentukan.

Dalam samannya yang difailkan pada Julai Halim mendakwa pada 2001 Dr Mahathir dan Nor Mohamed mengarahkannya untuk melepaskan pegangan sahamnya dalam UEM dan Renong serta jawatan pengarah kedua-dua syarikat dan anak syarikat mereka.

“Ini mewajibkan saya untuk melepaskan kawalan ke atas Renong dan UEM kepada kerajaan dan melupuskan saham saya dengan kerugian,” katanya dalam pernyataan tuntutan.

Bagaimanapun dalam afidavit Nor Mohamed beliau berkata Renong mempunyai hutang berjumlah RM26 bilion semasa kemuncak Krisis Kewangan Asia 1997 yang membentuk 7% daripada keseluruhan sistem perbankan pada masa itu.

Hasilnya katanya Dr Mahathir bersetuju dengan cadangannya supaya Renong dan UEM distruktur semula.

Nor Mohamed menambah Halim dengan rela hati menyokong cadangan itu dan latihan itu selesai pada 8 Oktober 2001.

“Saya menegaskan pemerolehan saham plaintif tidak dilakukan secara paksa. Terdapat beberapa siri perbincangan sebelum pampasan dibayar,” katanya.

Beliau juga berkata Halim dibayar RM165 juta sebagai pampasan kerana kehilangan kawalan ke atas Renong. Sejumlah RM45 juta dibayar pada 22 Mei 2003 dengan bakinya dihantar pada hari berikutnya.

Beliau berkata Halim memfailkan saman awal 10 tahun lalu mendakwa dia tidak berpuas hati dengan bayaran RM165 juta itu tetapi tindakan itu dibatalkan.

Dalam pernyataan pembelaan yang difailkan oleh Jabatan Peguam Negara bulan lepas defendan berhujah Halim tidak dapat meneruskan saman ini kerana Akta Had 1953 dan Akta Perlindungan Pihak Berkuasa Awam 1948 (PAPA) yang menyatakan tindakan mesti difailkan dalam tempoh enam tahun dari tarikh hak tindakan itu terakru kepada orang. – 20 November, 2023.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen