Kumpulan perubatan gesa senarai semula gel, cecair nikotin di bawah akta racun


Pengguna e-rokok dan vape dalam kalangan belia Malaysia berumur 13-17 meningkat daripada 9.8% pada 2017 kepada 14.9%, manakala kadar rokok menurun daripada 13.8% kepada 6.2%. – Gambar AFP, 7 November, 2023.

PERSATUAN Perubatan Malaysia (MMA) menggesa kerajaan supaya segera menyenaraikan semula gel dan cecair nikotin sebagai bahan terkawal di bawah Akta Racun 1952.

Ini susulan keputusan Kementerian Kesihatan (KKM) untuk mengasingkan rang undang-undang generasi penamat rokok (GEG) daripada Rang Undang-Undang (RUU) Kawalan Produk Merokok Demi Kesihatan Awam 2023.

“Kami menyatakan kekecewaan mendalam terhadap cara kerajaan menangani keseluruhan perkara itu. Merokok dan vape adalah kebimbangan kesihatan awam.”

“KKM harus menunjukkan kepimpinan dengan melakukan segala dalam kuasanya untuk memastikan, demi kepentingan kesihatan awam, kelulusan pantas rang undang-undang untuk membolehkan peraturan ketat industri merokok dan vape. Sebaliknya, apa yang kita lihat adalah lebih banyak kelenggahan dan sekatan yang disebabkan oleh kerajaan sendiri,” kata Presiden MMA Dr Azizan Abdul Aziz.

Pada April, kerajaan mengeluarkan nikotin cecair yang digunakan dalam rokok elektronik dan vape daripada senarai racun bahan terkawal untuk membolehkan cukai ke atas e-cecair.

Semasa pembentangan Belanjawan 2023 pada 24 Februari tahun ini, kerajaan mengumumkan cadangan mengenakan duti eksais ke atas cecair atau gel mengandungi nikotin yang digunakan untuk e-rokok atau peranti vape.

Berdasarkan data terkini daripada Tinjauan Kesihatan dan Morbiditi Kebangsaan 2022, penggunaan e-rokok dan vape dalam kalangan belia Malaysia berumur 13-17 meningkat daripada 9.8% pada 2017 kepada 14.9%, manakala kadar rokok menurun daripada 13.8% kepada 6.2%. – 7 November, 2023.

Berita penuh di sini



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen