Kebajikan petugas kesihatan jadi keutamaan, kata presiden MMA 


Presiden Persatuan Perubatan Malaysia yang baru dilantik Dr Azizan Abdul Aziz merancang untuk menyelesaikan segala isu berbangkit berkaitan petugas kesihatan.

ISU doktor kontrak, kesesakan di fasiliti penjagaan kesihatan, penyelewengan pekerja penjagaan kesihatan dan kekurangan pakar adalah antara isu yang dirancang Dr Azizan Abdul Aziz rancang untuk ditangani.

Presiden Persatuan Perubatan Malaysia yang baru dilantik itu bertegas dalam menyelesaikan isu-isu berkenaan selepas beliau mengambil alih tanggungjawab daripada presiden terdahulu.

“Saya akan melibatkan diri dengan Kementerian Kesihatan (KKM) bagi menyelesaikan isu-isu ini kerana ini adalah bidang penting untuk ditangani dalam menambah baik penyampaian penjagaan dan sistem,” katanya dalam satu kenyataan.

Lebih daripada 70% penduduk bergantung kepada perkhidmatan penjagaan kesihatan awam untuk keperluan kesihatan mereka, tambahnya.

“Hospital beroperasi 24/7 dan pekerja penjagaan kesihatan menangani situasi hidup dan mati hampir setiap hari.

“Memastikan kesejahteraan pekerja penjagaan kesihatan adalah penting bagi mengekalkan penjagaan berkualiti tinggi untuk hasil yang terbaik,” katanya.

Azizan juga berkata isu penting lain yang perlu diberi perhatian adalah mengenai imbuhan, laluan kerjaya doktor muda, persekitaran kerja, keseimbangan kehidupan kerja doktor untuk elakkan kelesuan.

Beliau juga berharap beberapa pembaharuan penjagaan kesihatan yang dirancang oleh kerajaan akan dilaksanakan sepanjang tempoh perkhidmatannya.

“Presiden MMA berkhidmat selama satu tahun sahaja.

“Kami berharap mendapat maklumat terkini daripada KKM tidak lama lagi mengenai pelaksanaan pembaharuan penjagaan kesihatan yang sedang dirancang selaras dengan Kertas Putih Kesihatan,” katanya.

Beliau juga berkata isu yang dihadapi oleh pengamal perubatan swasta juga akan menjadi keutamaannya.

“Terdapat isu lama dalam penjagaan kesihatan swasta yang juga perlu ditangani.

“Jadual bayaran Pengamal Am (GP) swasta dan isu dengan Pentadbir Pihak Ketiga (TPA) atau Organisasi Penjagaan Terurus (MCO) serta isu yang dihadapi oleh pakar penjagaan kesihatan swasta akan ditangani dalam penglibatan kami dengan kementerian.” – 9 September, 2023.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen