Rais, Rafidah bersuara kerana ahli Umno tak tegur kerajaan


Amin Iskandar

PEMIMPIN veteran Umno Dr Rais Yatim berkata, beliau dan bekas ketua Wanita parti itu Rafidah Aziz bersuara kerana ahli parti Melayu itu tidak bertindak ketika pergolakan berlaku dalam kerajaan.

Penasihat sosiobudaya kerajaan yang bertaraf menteri itu berkata, usia tua tidak menghilangkan kelayakannya dan Rafidah untuk terus membuat teguran.

“Macamlah dua orang yang berusia 74 dan 75 tahun ini tak layak lagi memberi pandangan atau bercanggah pendapat dengan arus utama Umno dan kerajaan.

“Apakah hanya orang yang lebih muda saja yang dibenarkan menegur sistem politik dan pentadbiran negara kita?

“Cuba tengok, dengan pergolakan kini berapa orang warga Umno yang tampil bersuara menegur? Jika boleh dikira jari sebelah tangan bermakna hak bersuara ahli sudah terbenam,” kata Rais dalam surat terbuka kepada Ketua Penerangan Umno Annuar Musa yang disiarkan dalam akaun Facebooknya awal pagi ini.

Perhimpunan Agung Umno yang dijalankan akhir tahun lalu tidak membincangkan mengenai skandal 1Malaysia Development Berhad (1MDB) ketika dunia dan Jabatan Kehakiman (DoJ) Amerika Syarikat mengatakan ia merupakan kleptokrasi terbesar di dunia.

Dewan Rakyat baru-baru ini tidak membenarkan usul pembangkang untuk bertanya kepada Perdana Menteri Najib Razak mengenai alasan tidak menuntut kapal mewah The Equanimity milik Jho Low (Low Taek Jho) yang dirampas pihak berkuasa Indonesia atas permintaan DoJ kerana dikaitkan dengan skandal 1MDB.

Disebabkan itu, tiga ahli Parlimen DAP menggesa Speaker Dewan Rakyat Pandikar Amin Mulia meletakkan jawatan.

Gesaan itu menyebabkan Dewan Rakyat menggantung ketiga-tiga ahli Parlimen tersebut Nga Kor Ming (DAP - Taiping), V Sivakumar (DAP - Batu Gajah) dan Ngeh Koo Ham (DAP – Beruas) selama 10 hari.

Dalam kenyataannya semalam, Annuar yang juga ahli Parlimen Ketereh berkata, Rais, 75, dan Rafidah, 74, turut menghidap “sindrom pasca persaraan” akibat setelah sekian lama memegang kedudukan penting dalam kerajaan.

“Daripada rungutan mereka, ternyata mereka sudah ‘out of touch’ dengan urusan pentadbiran dan kerajaan.

“Mereka juga kelihatan masih terikat dengan pendewaan personaliti (personality cult) bos lama yang juga bos saya dulu,” kata Annuar merujuk kepada bekas perdana menteri yang kini Pengerusi Pakatan Harapan (PH) Dr Mahathir Mohamad.

Rais yang pernah menjadi menteri penerangan mengingatkan Annuar, hak bersuara dan menegur termaktub dalam perkara 10 Perlembagaan Persekutuan.

“Apa gunanya Umno yang berslogan bersatu, bersetia, berkhidmat?

“Apa erti mendalam Fasal 3 Perlembagaan Umno? Jangan-jangan Tan Sri Annuar sudah lupa?” soal Rais.

Rais berkata, amalan tegur menegur dalam dan luar Umno “wajib” diteruskan untuk memastikan parti Melayu itu kekal relevan.

“Jika tidak Fasal 3 Perlembagaan Umno akan jadi surat khabar lama yang mungkin hanya jadi kertas bungkus barangan di kedai runcit.

“Sindiran si-anu si-anu dah tua tak payah diulang-ulang. Belum tahu siapa jatuh dulu - entah pucuk entah pelepah daun. Itu kerja Tuhan, bukan kerja ketua penerangan Umno.

“Ketua penerangan Umno – buatlah kerja penerangan elok-elok, Landaskan pandangan ke ufuk realiti,” katanya.

Menurut Rais, rakyat kini dalam keadaan resah dan beliau dan Rafidah tidak perlu dianggap merbahaya.

“Yang bahaya nun di sebelah sana. Jangan jadikan hak bersuara dalam Umno sebagai nota kaki sahaja.

“Usah lupa kisah Hang Nadim dalam ‘Singapura Dilanggar Todak’.” – 28 Mac, 2018.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen


  • Orang cerdik bincang policy, orang bodoh menegur umur orang pulak.

    Dimuat naik 6 tahun yang lalu oleh Tanahair Ku · Ulasan

  • Bila dalam geng, Kalau geng kita kata arang itu putih, kita pun kata arang itu putih ... lepas dah kena buang geng, baru lah kita sibuk ke sana ke sini mengajar orang apa sebenarnya Hitam dan apa sebenarnya putih... itu lah dia orang malaysia .. pendapat dia tak penting ...keahlian dia dalam geng mana yang penting

    Dimuat naik 6 tahun yang lalu oleh Nehru Sathiamoorthy · Ulasan

  • Dorang ni mana bole di komen melenting

    Dimuat naik 6 tahun yang lalu oleh Abdul Rahim Suit · Ulasan