Kecenderungan bunuh diri boleh dikesan, dicegah, kata pakar


Alfian Z.M. Tahir

Kesihatan mental, persekitaran serta hubungan keluarga antara faktor yang boleh menyebabkan remaja membunuh diri, kata pakar. – Gambar fail The Malaysian Insight, 2 Jun, 2023.

TERDAPAT beberapa faktor yang boleh menyebabkan remaja mempunyai kecenderungan membunuh diri tetapi ia boleh dielakkan jika ibu bapa dapat mengesan tanda awal, kata seorang pakar psikologi.

Profesor Madya Dr Fauziah Mohd Sa’ad dari Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) memberitahu The Malaysian Insight kesihatan mental, persekitaran, serta hubungan kekeluargaan adalah antara faktor yang boleh membawa seorang remaja ke ambang bunuh diri.

Dr Fauziah, pakar psikologi dari jabatan kaunseling dan psikologi, memberi respons terhadap Kajian Kesihatan dan Morbiditi Kebangsaan: Kajian Kesihatan Remaja 2022.

Kajian itu menunjukkan pemikiran membunuh diri dalam kalangan belia Malaysia meningkat sejak beberapa tahun kebelakangan ini.

Menurutnya, 12% daripada belia mempunyai pemikiran untuk membunuh diri, manakala 10% cuba untuk berbuat demikian. Ini satu peningkatan sebanyak 3% daripada kajian terdahulu kementerian pada 2017.

“Terdapat banyak faktor yang boleh menyebabkan seseorang itu membunuh diri. Kesihatan mental, keseimbangan kimia yang terjejas dalam otak, tiada sistem sokongan, keluarga yang rosak, persekitaran yang buruk adalah antara beberapa faktor itu.

“Seorang yang menyendiri tanpa kawan untuk bercakap atau seseorang untuk mendengar juga boleh memikirkan untuk membunuh diri.

“Remaja ini kemudian beralih kepada media sosial dengan berfikir media sosial boleh membantu, tetapi media sosial bukanlah ubat penawar, buli siber berleluasa, kita mengalami banyak kes bunuh diri kerana buli siber,” kata ahli akademik itu.

Beliau berkata pencegahan awal satu kemungkinan.

“Ibu bapa harus tahu perubahan tingkah laku anak mereka. Bukan hanya tingkah laku tetapi juga emosi. Jika mereka melihat anak mereka kerap menangis mereka harus campur tangan dan bertanya.

“Jika mereka melihat anak mereka tidak cukup tidur atau tidak tidur langsung dan tidak menjaga diri mereka seperti yang sepatutnya, ibu bapa mesti bertindak dan mengetahui apa yang berlaku.”

“Jumpa doktor dan mereka akan menilai. Sekiranya anda memerlukan rawatan lanjut, berjumpa dengan kaunselor atau pakar dalam bidang itu,” katanya.

Dr Fauziah kemudian menegaskan seseorang yang mengalami kebimbangan dan kemurungan tidak boleh diminta bersabar.

Persekitaran yang kurang baik juga mempengaruhi tahap kesihatan mental dan kemurungan seseorang remaja, kata pakar. – Gambar fail The Malaysian Insight, 2 Jun, 2023.

“Apa yang mereka perlukan ialah seseorang untuk bercakap, seseorang yang mereka boleh berkongsi perasaan mereka. Jika kita menyuruh mereka bersabar, ia hanya akan mencetuskan lebih banyak pemikiran seperti itu,” jelasnya.

Kajian itu, yang merupakan kali ketiga dijalankan oleh kementerian, mengambil sampel pelajar sekolah menengah yang berusia antara 13 dan 17 tahun.

Kecenderungan itu diikuti dengan keputusan lanjut yang menunjukkan satu daripada empat remaja berasa tertekan - penyakit yang dilaporkan lebih biasa dalam kalangan remaja wanita.

Takut dengan media sosial

Sementara itu, seorang ibu yang hanya mahu dikenali sebagai Lam berkata, walaupun terdapat banyak faktor lain yang boleh menyebabkan penyakit mental, kanak-kanak seawal usia 10 tahun kini terdedah kepada pelbagai gejala sosial melalui platform media sosial.

Katanya, anak perempuannya yang masih remaja enggan bersekolah kerana tidak dapat bergaul dengan rakan sebaya.

“Tidak seperti kanak-kanak lain, anak perempuan saya tidak mempunyai sebarang platform media sosial, semua rakan memilikinya, oleh itu dia terpencil dan pulang memberitahu saya dia tidak dapat bergaul.

“Saya bimbang ini akan menjejaskan kesihatan mentalnya. Dia pulang menangis dan saya mendengar apa yang dia katakan. Saya cuba untuk membuatnya memahami tidak mengapa untuk tidak memiliki semua itu.”

“Ia sukar baginya kerana dia diejek dalam kelasnya kerana ketinggalan zaman tetapi sejak kebelakangan ini dia menunjukkan beberapa peningkatan dengan menghadiri kelas,” kata Lam.

Dalam kajian yang dijalankan pada 2019, Befrienders, sebuah organisasi yang menawarkan sokongan emosi untuk mereka yang kesepian, atau orang yang mempunyai pemikiran untuk membunuh diri mendedahkan kanak-kanak seawal 10 tahun menghantar e-mel untuk mendapatkan bantuan dan menceritakan mengenai kemurungan mereka, sebahagian besarnya disebabkan oleh kekurangan perhatian daripada ibu bapa.

Pengarah Eksekutif Befrienders Kuala Lumpur Kenny Lim berkata, ia satu petanda yang membimbangkan, membuktikan kadar kemurungan bagi mereka yang berumur di bawah 20 tahun semakin meningkat setiap tahun.

Lim berkata, walaupun kanak-kanak ini tidak menyatakan niat mereka untuk membunuh diri, kecenderungan mereka untuk mencederakan diri meningkat apabila mereka semakin dewasa.

Pada 2018, 37.5% daripada panggilan yang diterima oleh Befrienders adalah mengenai pemikiran untuk membunuh diri, kata Lim.

“Separuh daripada panggilan itu juga mengenai isu kesihatan mental, seperti bipolar, kemurungan, masalah perhubungan, masalah keluarga, kewangan dan pendidikan,” tegas Lim. – 2 Jun, 2023.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen