Kami tak akan terlibat dengan tapisan politik, kata Telegram


Jurucakap syarikat berkata Telegram secara proaktif memantau dan membuang kandungan yang melanggar terma perkhidmatannya, bagaimanapun ia tidak akan bekerjasama dengan tapisan politik. – Gambar AFP, 28 Mei, 2023.

APLIKASI mesej social popular Telegram berkata ia tidak akan terlibat dalam sebarang bentuk tapisan bermotifkan politik, memberi gambaran sebab untuk tidak bekerjasama dengan kerajaan.

Akhbar New Straits Times melaporkan jurucakap Telegram Remi Vaughn sebagai berkata yang aplikasi itu secara aktif melakukan tapisan kendiri kandungan di platform itu sejak ia dilancarkan termasuklah penjualan bahan terlarang dan lucah.

Vaughn berkata Telegram secara proaktif memantau kandungan awam aplikasi itu serta menerima laporan pengguna menerusi aplikasi dan email penyalahgunaan menerusi @Telegram.org bagi membuang kandungan yang melanggar terma perkhidmatannya.

“Bagaimanapun Telegram tidak akan terlibat dalam sebarang bentuk tapisan berbaur politik,” katanya dipetik berkata.

Semalam, Menteri Komunikasi dan Digital Fahmi Fadzil berkata Telegram enggan berunding dengan kerajaan berkaitan kandungan yang disebarkan menerusi platfrom itu.

Katanya, pelbagai aduan diterima mengenai aplikasi itu, susulan beberapa siri cubaan dibuat kerajaan bagi berbincang dengan syarikat tersebut sejak Januari lalu.

Tambahnya, Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM) juga akan mencadangkan langkah tindakan seterusnya yang akan diambil terhadap platform itu.

“Kami berdepan masalah dengan Telegram. Mereka sudah dijemput (untuk berbincang) tetapi mereka tidak bekerjasama. Ini boleh jadi masalah.

“Banyak aduan diterima tetapi kami tidak nampak usaha daripada Telegram untuk bekerjasama,” kata kementerian.

Antara aduan diterima termasuklah melibatkan kandungan lucah dan dadah yang dikongsi menerusi Telegram. – 28 Mei, 2023.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen