Kebakaran di Gunung Kilimanjaro kembali marak


Kebakaran bermula pada petang Jumaat berhampiran tapak Karanga yang digunakan oleh pendaki, pada ketinggian kira-kira 4,000 di sebelah selatan Gunung Kilimanjaro. – Gambar Facebook, 26 Oktober, 2022.

KEBAKARAN hutan yang disangka terkawal di puncak tertinggi Afrika, Gunung Kilimanjaro, kembali menyala, kata pegawai Tanzania pada Selasa.

Kebakaran bermula pada petang Jumaat berhampiran tapak Karanga yang digunakan oleh pendaki puncak terkenal itu, pada ketinggian kira-kira 4,000 meter (13,000 kaki) di sebelah selatannya.

Angin kencang membantu memadamkan api tetapi sepasukan kira-kira 400 orang, termasuk pelajar dan sukarelawan, bertungkus-lumus memadamkannya pada Ahad sebelum ia menyala di bahagian lain.

“Kebakaran berlaku lagi malam tadi di tiga tempat yang sebelum ini terkawal,” kata Eliamani Sedoyeka, setiausaha tetap di kementerian sumber asli dan pelancongan, kepada pemberita.

“Sehingga petang hari ini, satu kawasan berjaya dikawal dan usaha sedang dijalankan untuk membendung kawasan lain.”

Setakat ini, tiada kecederaan atau kematian dilaporkan.

Sedoyeka berkata kebakaran itu tidak menimbulkan ancaman kepada pelancong di gunung itu, tarikan utama bagi pengembara dan pendaki.

“Kami melihat kemajuan yang baik dalam memadam kebakaran dan jika cuaca tidak berubah, kami akan mengawal keadaan tidak lama lagi,” katanya.

Pihak berkuasa Tanzania masih belum mengulas mengenai tahap kerosakan.

Risiko kebakaran hutan yang dahsyat semakin meningkat di seluruh dunia apabila perubahan iklim menyemarakkan keadaan kering.

Para saintis memberi amaran perubahan iklim yang disebabkan oleh manusia menjadikan kejadian cuaca ekstrem, termasuk gelombang panas dan kemarau, lebih kerap dan sengit.

Gunung Kilimanjaro, dengan puncaknya yang dilitupi salji, dikenali di seluruh dunia.

Hutan di sekelilingnya membentuk sebahagian daripada taman negara, dan Taman Negara Kilimanjaro disenaraikan sebagai tapak Warisan Dunia Unesco, sebahagiannya kerana banyak spesies terancam tinggal di sana.

Kebakaran terbaru di gunung itu berlaku dua tahun selepas satu lagi kebakaran marak selama seminggu pada Oktober 2020 melibatkan 95 kilometer persegi (37 batu persegi). – AFP, 26 Oktober, 2022.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen