Perubahan penjagaan kesihatan agenda utama presiden baharu MMA


Raevathi Supramaniam

Dr Muruga Raj Rajathurai dilantik sebagai presiden Persatuan Perubatan Malaysia yang baharu mulai 11 September bagi tempoh satu penggal iaitu setahun. – Gambar MMA, 27 September, 2022.

PERUBAHAN kepada sistem penjagaan kesihatan akan menjadi keutamaan kepada Presiden Persatuan Perubatan Malaysia (MMA) yang baru dilantik, Dr Muruga Raj Rajathurai.

Muruga Raj yang turut mempunyai ijazah perundangan dan Sarjana Pentadbiran Perniagaan (MBA), pada masa ini membuka klinik swasta di Kempas, Johor Bahru.

Beliau memulakan tugasnya sebagai presiden MMA pada 11 September.

Katanya kepada The Malaysian Insight perubahan kepada sistem penjagaan kesihatan sepatutnya menjadi keutamaan negara kerana kebergantungan masyarakat awam kepada sistem itu.

“Peratusan besar daripada populasi kita bergantung sepenuhnya kepada sistem penjagaan kesihatan awam,” katanya.

“Dengan permintaan terhadap perkhidmatan penjagaan kesihatan semakin meningkat, ada keperluan untuk agihan perkhidmatan ini diperluaskan dengan lebih baik di seluruh negara.”

Antara faktor penting lain untuk perubahan sistem ini ialah Malaysia akan mencapai status negara semakin tua pada dekad akan datang.

“Dalam tempoh 10 tahun lagi, Malaysia akan mencecah status negara tua di mana 15% daripada populasi kita akan berumur 60 tahun ke atas,” katanya.

Selaras dengan masyarakat yang menua, penyakit tidak berjangkit (NCD) dalam kalangan populasi juga meningkat, kata Muruga Raj.

Kebimbangan paling utama ialah diabetes jenis 2 dan barah yang semakin meningkat dalam tempoh tiga tahun lalu sebelum tumpuan beralih fokus kepada melawan pandemik Covid-19.

“Ia trend yang membimbangkan di mana kebanyakan kes dikesan sudah lewat kerana kebanyakan rakyat Malaysia tidak melakukan pemeriksaan kesihatan secara berkala.

“Isu ini perlu ditangani menerusi lebih banyak usaha untuk mendidik populasi tentang pentingnya pemeriksaan kesihatan secara berkala dan menjalani gaya hidup sihat.

“Saya bimbang dengan peningkatan penyakit mental terutama dalam kalangan belia dan warga emas yang tinggal sendirian.

“Saya dan pasukan akan turut memberi perhatian kepada isu ini.”

MMA memohon kerajaan menambah bajet penjagaan kesihatan kepada 5% dalam Belanjawan 2023 bagi menaik taraf dan penyelenggaraan fasiliti sedia ada. – Gambar fail The Malaysian Insight, 26 September, 2022.

Lebih banyak dana kerajaan diperlukan

Antara aspek penting untuk melakukan perubahan ialah keperluan dana, kata Muruga Raj.

Bagi menambah baik kemudahan sedia ada, membina bangunan baharu dan menambah tenaga kerja, dana tambahan akan diperlukan.

Sehubungan itu, MMA memohon supaya bajet penjagaan kesihatan dinaikkan 5% dalam Belanjawan 2023 yang akan dibentangkan pada Jumaat depan.

Muruga Raj berkata dana tambahan diperlukan bagi menaik taraf dan penyelenggaraan fasiliti sedia ada.

Dalam Belanjawan 2022, kerajaan memperuntukkan RM32.4 bilion kepada Kementerian Kesihatan untuk perbelanjaan operasi dan pembangunan.

“Banyak bangunan kesihatan awam kita sudah lama, maka perlukan dana untuk penyelenggaraan dan naik taraf.

“Sistem juga perlu dikemas kini secara berkala kerana kita sedang beralih menggunakan teknologi digital bagi meningkatkan kecekapan dan mudah untuk kedua-dua pihak kakitangan kesihatan dan orang awam,” katanya.

Jumlah doktor, jururawat, pakar dan staf sokongan di pusat penjagaan kesihatan juga perlu ditambah bagi memastikan perkhidmatan yang komprehensif, katanya.

“Kami akan bekerjasama dengan KKM dan Jabatan Perkhidmatan Awam bagi mencari cara menambah tenaga kerja dalam sistem penjagaan kesihatan awam.

“Sudah tentu, tambahan dana akan diperlukan.

“Tetapi selain itu, kita perlu melihat kepada agihan perkhidmatan kesihatan, kenal pasti setiap negeri dan fasiliti yang memerlukan sokongan dan bekerjasama mencari penyelesaian bersama,” katanya.

Jurang calam penjagaan kesihatan terutama di negeri berbeza, perlu dikenal pasti dalam usaha melakukan perubahan ini, kata Muruga Raj said.

“Saya fikir kita perlu kaji keperluan penjagaan kesihatan di setiap negeri.

“Pada masa ini, sesetengah perkhidmatan pakar tidak ada di negeri tertentu sementara kawasan pedalaman Sabah dan Sarawak juga menerima perkhidmatan penjagaan kesihatan yang terhad.” – 27 September, 2022.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen