Insentif, pelepasan cukai penting dalam Bajet 2023 bagi pembeli rumah baharu, kata Rehda


Raevathi Supramaniam

Terdapat peningkatan dalam harga bahan binaan yang menyebabkan kenaikan harga hartanah hingga menyukarkan golongan B40 dan M40 memiliki kediaman sendiri.– Gambar fail The Malaysian Insight, 11 September, 2022.

KERAJAAN mesti memperkenalkan langkah dalam Bajet 2023 untuk membantu golongan B40 dan M40 memiliki rumah, kata Persatuan Pemaju Hartanah dan Perumahan Malaysia (Rehda).

Presidennya, N.K. Tong berkata dari segi membantu pembeli rumah kali pertama, pelepasan cukai, pemberian dan sewa untuk memiliki skim akan memberi manfaat kepada golongan ini jika dilaksanakan di bawah Bajet 2023.

“Potongan cukai boleh diberikan ke atas faedah yang ditanggung dalam tempoh pembinaan untuk pembeli rumah kali pertama atau pelepasan cukai peribadi RM20,000 untuk pembeli rumah kali pertama ke atas hartanah berharga sehingga RM500,000,” katanya kepada The Malaysian Insight.

“Kerajaan boleh memperkenalkan geran Pembeli Rumah Kali Pertama secara one-off sebanyak RM30,000 untuk hartanah berharga sehingga RM500,000 untuk pembeli rumah kali pertama atau meneruskan program Skim MyHome 2 kepada pembeli yang layak,” katanya.

Tong menambah terdapat juga keperluan untuk kerajaan campur tangan dalam menurunkan kos bahan binaan.

Beliau berkata Putrajaya boleh berbuat demikian dengan mengetepikan sementara atau mengurangkan duti ke atas bahan binaan tertentu sehingga harga kembali normal atau lebih terurus, dan dengan menarik balik cukai dan levi yang dikenakan ke atas bahan import.

Dalam Tinjauan Industri Hartanah 2H2021 dan Tinjauan Pasaran 2022 yang dikeluarkan pada Mac tahun ini, maklum balas yang dikumpul oleh Rehda di kalangan ahlinya ialah purata peratusan peningkatan dalam kos bahan binaan dalam tempoh dua tahun ialah 55% untuk aluminium, 52% untuk kayu, 38% untuk keluli, 19% untuk simen, 18% pasir dan 16% untuk konkrit.

Tinjauan itu juga menganggarkan terdapat peningkatan purata 19% dalam kos pembinaan pada tahun 2022 dan berdasarkan kenaikan ini, terdapat peningkatan 8% hingga 12% dalam harga jualan hartanah yang sedang dibina.

Data daripada Jabatan Perangkaan (DOSM) turut menyokong kenaikan harga bahan binaan.

DOSM berkata semua bahan binaan mencatatkan peningkatan pada Mei 2022 berbanding tempoh yang sama tahun lepas.

“Besi keluli meningkat 20% dengan harga purata besi keluli pada RM3,910 setan metrik berbanding tahun sebelumnya iaitu RM3,258 setan metrik.

“Sementara itu, simen mencatatkan peningkatan sebanyak 12.2% pada Mei 2022 dengan RM20.89/50 kg berbanding RM18.61/50kg pada Mei 2021.

“Selain itu, harga kebanyakan bahan binaan seperti agregat, pasir, batu bata dan dinding, bahan bumbung, dan bahan siling juga mencatatkan kenaikan,” kata Tong.

Terdapat juga keperluan untuk menyemak atau mengurangkan caj yang tidak perlu, tambahnya.

“Caj yang dikenakan oleh syarikat utiliti atau pihak berkuasa, seperti penyediaan tanah untuk membina kemudahan sosial dan komuniti, jalan dan saliran, kawasan lapang, perlu diubah atau dikaji semula,” kata Tong.

“Hentikan apa-apa lagi caj, syarat atau semakan ke atas caj sumbangan kerana pemaju sudah dikehendaki untuk meletakkan infrastruktur yang diperlukan pada projek pembangunan mereka.

“Kerajaan perlu mengurangkan kos berkaitan menjalankan perniagaan supaya penjimatan itu dapat disalurkan kepada pembeli rumah.”

Merapatkan jurang kemampuan

Tong juga menyeru pihak bank untuk melaksanakan Skim Pembiayaan Bertingkat bagi merapatkan jurang kemampuan untuk pembeli kali pertama.

Bagi warga asing yang berharap untuk berpindah dan membeli rumah di Malaysia, Tong berkata kerajaan perlu menyemak atau melonggarkan syarat di bawah inisiatif Malaysia Rumah Keduaku (MM2H).

Pada Ogos 2021, kerajaan mengumumkan syarat baharu bagi program MM2H, termasuk syarat bagi pemohon mempunyai simpanan tetap sekurang-kurangnya RM1 juta dan pengisytiharan aset cair sekurang-kurangnya RM1.5 juta.

Sebelum ini, mereka hanya perlu mempunyai simpanan antara RM300,000 dan RM500,000.

Pemohon MM2H kini juga mesti mempunyai pendapatan luar pesisir sekurang-kurangnya RM40,000 sebulan, meningkat daripada RM10,000 sebulan.

Menurut data Persatuan Perunding MM2H, program itu menyumbang RM38.17 bilion kepada ekonomi antara 2002 dan 2019.

Keperluan baharu itu menyaksikan kemerosotan dalam aplikasi MM2H kerana ramai yang memilih negara lain disebabkan keperluan kewangan yang tinggi.

“Memandangkan negara terus terbuka daripada sekatan pandemik, kita perlu memastikan bahawa semua silinder ekonomi bergerak untuk memastikan pemulihan yang lancar.

“Permintaan di atas tertumpu untuk menjadikannya lebih mampu milik rakyat untuk memiliki rumah pertama mereka.

“Terdapat godaan kepada banyak pihak berkepentingan, seperti pihak berkuasa negeri dan tempatan serta syarikat utiliti untuk mengenakan keperluan tambahan kepada industri sehingga menjejaskan rakyat yang bercita-cita untuk memiliki rumah pertama mereka, tetapi godaan ini mesti ditentang,” tambah Tong.

Kerajaan baru-baru ini memperkenalkan Program Pemilikan Rumah (HOPE) yang bertujuan menyediakan penyelesaian kepada golongan B40, M40 dan golongan muda untuk memiliki rumah.

Di bawah HOPE, kerajaan mempunyai sasaran untuk membina 500,000 rumah mampu milik dalam tempoh Rancangan Malaysia Ke-12 (RMK12).

Bajet akan dibentangkan pada 7 Oktober. – 11 September, 2022.
 



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen