Bukan khutbah intelek


Hadri Shah

RUTIN yang kerap diulang-ulang tidak akan terlepas daripada kehilangan seri. Apatah lagi rutin yang sudah sedia tak berseri tetapi sebahagian daripada rukun sakti. Tanpanya, tidak sahlah keseluruhan aktiviti.

Makanya, mahu atau tidak, ia wajib dijalankan – walaupun isinya kosong, maha membosankan dan berakhir dengan kesia-sian.

Itulah yang berlaku pada setiap tengah hari pada hari penghulu segala hari. Di atas mimbar, khatib berhempas pulas menghabiskan bacaan teks khutbah – rutin wajib yang entah siapa bertuah memperoleh manfaatnya.

Di bawah mimbar, ada yang rancak berbalas mesej Whatsapp. Ada yang sempat window shopping di Shoppee. Ada yang memuat naik gambar sejadah di Instagram Story tanda hadir. Dan ada pula yang memejamkan matanya seolah-olah menekuni pesan-pesan khatib sedang mulutnya berbunyi irama dengkur.

Sejujurnya, saya sendiri tidak pernah merasakan nikmat khutbah.

Seperti kebanyakan umat lain, saya cuma mahu melangsaikan dua rakaat dan kemudian pulang menghabiskan sisa jam bekerja demi sesuap nasi hujung bulan nanti.

Khutbah adalah ritual mingguan yang mesti diperdengarkan sebelum solat Jumaat didirikan.

Sayang sekali rutin berkhutbah ini sangat menjemukan. Tiada jiwa. Tiada semangat berpihakkan. Tiada apa-apa yang menambat hati umat yang sedang bergelut dalam kerumitan hidup dalam dunia.

Ada dua perkara yang saya ingat tentang khutbah Jumaat. Satu, tentang doa wajib menyejahterakan golongan bangsawan dan kemestian jemaah membayar zakat melalui lembaga zakat. Kedua, pesanan agung khatib supaya jemaah tidak bercakap-cakap atau bermain telefon ketika berlangsungnya khutbah.

Soalan saya. Sekiranya khutbah anda membosankan, apakah jemaah dipersalahkan kerana memilih melayari Facebook berbanding mendengar leteran yang entah apa-apa?

Menjadi fitrah, hati manusia mudah ditawan akan perkara-perkara yang dekat dengan dirinya. Sekiranya nabi-nabi diturunkan untuk bercakap soal syurga-neraka atau soal kewajipan sembahyang dan zikir, apakah gagasan yang dibawa mereka dapat menambat hati kesemua orang miskin yang ditindas dan dizalimi aturan sosial dan ekonomi?

Khutbah Jumaat bukanlah satu-satunya medan memperkasakan umat. Pun, harus kita sepakati, khutbah Jumaat juga pentas intelektual yang berpotensi membangunkan pemikiran dan jati diri umat.

Bayangkan sekiranya khatib berkhutbah perkara yang lebih kritis dan dekat di hati contohnya seperti kepentingan keadilan dalam urusan ekonomi, atau kesan perselingkuhan yang berlaku dalam pentadbiran yang mengakibatkan jurang kaya-miskin membesar, atau mengangkat tema kemanusiaan yang lebih luas seperti kewajipan menumbuhkan keharmonian dalam kepelbagaian masyarakat merentas gender, kaum serta keyakinan agama; bukankah itu satu usaha menemukan umat dengan naratif hidup yang sekian lama terasing?

Subjek berat dan kompleks inti patinya boleh dileraikan dalam format yang lebih ringkas serta mudah difahami. Ini akan diusahakan sekiranya usaha merevolusikan khutbah sungguh-sungguh mahu diberdayakan. 

Khutbah yang bermanfaat tidak semestinya panjang lebar. Cukuplah ia disusun dalam rangka yang pendek, tidak rumit dan jelas mesejnya. Jadi tanggungjawab siapa lagi kalau bukan tanggungjawab mereka yang kononnya kerjanya mencerahkan umat.

Arkitek Revolusi Iran, Dr. Ali Syaariati pernah mengatakan: “Seorang intelektual yang bertanggungjawab harus mengetahui apa yang dikatakan dan dilakukan mullah, bagaimana ia berhubungan dengan kumpulan massa dan mengapa orang banyak mendatangi ceramah-ceramahnya; intelektual itu harus mengetahui faktor-faktor yang memungkinkan mullah tersebut demikian dekat berhubungan dengan massa.

“Ia harus mengetahui apakah kata-kata Mullah itu begitu menarik, atau ucapannya memang merupakan bahagian dari sistem nilai dan warisan yang dimuliakan sepanjang masa dan untuk itulah orang banyak tertarik demikian taat kepada mullah.

Bila kita dapat menjelajahi nilai-nilai ini dan menyampaikannya kepada massa dengan bahasa yang hangat, mudah dicerna dan dikenal, maka kita akan mampu mengganti kedudukan mullah dan menyiapkan massa dalam memberikan kepercayaan dan kredibiliti pada kita dalam hati masyarakat.

Namun jika kita gagal melakukan peranan ini, maka ucapan-ucapan kita mungkin tidak ada manfaat atau realitinya dalam masyarakat”.

Khutbah mingguan yang teksnya disediakan lembaga agama lama, dengan sendirinya memisahkan semangat memerdekakan umat.

Khutbah yang dibacakan banyak menekankan perkara-perkara remeh yang banyak mendoktrin akan kewajiban umat menurut perintah secara membabi buta.

Saya masih ingat ada satu khutbah yang bercakap mengenai para pekerja sempena hari buruh.

Pesan khatib, semua pekerja mestilah amanah terhadap pekerjaan mereka. Mereka mesti bertanggungjawab ke atas pekerjaan yang diberi. Pekerja yang beramanah rezekinya murah dikurniakan Tuhan.

Namun ada kontradiksi berat dalam pesan begini. Apakah tuan khatib tidak tahu, gaji pekerja Malaysia antara yang terendah di dunia? Apakah tuan khatib fikir kondisi para pekerja Malaysia secara keseluruhannya sejahtera?

Apakah tuan khatib tidak mencerahkan dengan kajian akademik yang mengatakan “pentingnya membayar upah layak atau upah hidup pekerja, bukan hanya gaji minimum, sehingga orang dapat memiliki kehidupan yang bermaruah, bukannya sekadar menampung kos sara hidup asas?”

Tidak salah menekankan praktis amanah dalam apa jua bidang. Tetapi amanah sahaja tidak cukup andainya ada jutaan keluarga yang masih mencatu makan-minum dan belanja anak-anak kerana pendapatan yang rendah.

Apabila konsep amanah sahaja ditekankan tanpa mengira perkara-perkara besar lain yang bersangkutan dengannya, tambahan pula dalam keadaan semasa di mana umat menderita akan aturan yang berat sebelah, bukankah pesanan begitu kedengaran teruk sekali?

Selama mana khutbah gagal mendaratkan mesej untuk memandaikan umat, selama itu umat tidak akan mengakhiri keadaannya yang feudal, jumud dan terasing dari realiti sebenar kehidupan walaupun khutbah didirikan seribu tahun lagi.

Oleh yang demikian, kewajipan khutbah adalah berpesan-pesan kepada kebenaran, bukan sekadar meminta zakat dibayar terus ke pejabat agama. Bahkan ia bertujuan mencerahkan, membangunkan dan mencerdikkan umat. Sehinggalah umat-umat ini dapat memainkan peranan masing-masing dalam usaha mencipta dunia yang lebih baik.

Jadi sekiranya umat hari ini bersifat superior dengan bangsa dan agama yang dianutinya, gagal bertoleransi dan hormat menghormati dalam konteks sosial, tidak peka dan berperikemanusiaan, maka yang salah bukan umat yang bermain Facebook ketika khutbah diperdengarkan.

Salahkan khutbah teruk yang gagal berfungsi sebagai saluran intelek! – 25 Jun, 2022.

* Ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan rasmi The Malaysian Insight.

* Hadri Shah, penulis buku Nasionalisme Longkang, merupakan seorang penggemar laksa dan kopi buatan pari pari dari kayangan. Hari-harinya dibazirkan dengan memerhati manusia dan selfie stick mereka di KLCC dan kemudian menulis tentang dunia di dalam tren. Pada subuh hari minggu, Hadri Shah bersama-sama buburborjuis berkongsi sarapan dengan teman-teman di Kuala Lumpur.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen