Mahkamah Singapura tolak rayuan hukum gantung rakyat Malaysia


Mahkamah Singapura hari ini menolak rayuan warga Malaysia Pausi Jefridin dan warga Singapura Roslan Bakar dan Rosman bin Abdullah yang dijatuhi hukuman mati kerana kesalahan dadah. – Gambar Today Online, 16 Mac, 2022.

MAHKAMAH Singapura hari ini menolak rayuan tiga lelaki yang dijatuhi hukuman mati kerana kesalahan dadah walaupun mendapat kritikan daripada Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) dan pejuang hak asasi manusia.

Roslan Bakar, warga Singapura dan Pausi Jefridin warganegara Malaysia ditahan pada 2008 atas tuduhan mengedar dadah dan dijatuhi hukuman mati dua tahun kemudian.

Rayuan warga Singapura Rosman Abdullah juga ditolak.

Hakim Mahkamah Tinggi Kannan Ramesh dalam menolak rayuan itu berkata tiada hujah baharu dibangkitkan yang berbeza daripada pengakuan terdahulu yang ditolak dan menuduh pengadu menyalahgunakan proses mahkamah.

“Dalam kes ini ‘tujuan luar’ yang dominan dalam permohonan adalah niat tersembunyi untuk menangguhkan pengenaan hukuman mati yang dijatuhkan ke atas plaintif dengan tidak menghormati kemuncak proses kehakiman,” kata hakim itu.

Aktivis hak asasi manusia M. Ravi yang membantu pasukan undang-undang mewakili tiga lelaki itu berkata mereka sedang mempertimbangkan satu lagi rayuan.

Pejabat hak asasi manusia PBB menggesa Singapura untuk menghentikan hukuman mati yang akan menjadi pertama di bandar itu sejak November 2019 dengan mengatakan hukuman mati tidak serasi dengan undang-undang hak asasi manusia antarabangsa.

Kumpulan hak asasi manusia Amnesty International melabelkan pelaksanaan yang dirancang sebagai “mengerikan” dan menggesa Singapura untuk mengenakan moratorium terhadap hukuman mati.

Kumpulan hak asasi Malaysia Lawyers for Liberty membangkitkan kebimbangan bahawa Pausi mempunyai IQ hanya 67 yang menunjukkan dia mempunyai kecatatan intelek. Kesnya mempunyai persamaan dengan kes K Nagaentran.

Dihukum mati pada 2010 kerana mengedar sejumlah kecil heroin ke Singapura Nagaenthran dijadualkan dihukum gantung pada November walaupun dia mempunyai kecacatan mental.

Dalam rayuan ke-11 bulan ini peguam Nagaenthran meminta belas kasihan Mahkamah Rayuan dan dia diperiksa oleh panel bebas psikiatri.

Mahkamah masih belum mengeluarkan keputusan berhubung pengakuan itu. – AFP, 16 Mac, 2022.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen