Kumpulan pemberontak Syria nafi tahu mengenai serangan AS


KUMPULAN pemberontak yang diketuai oleh bekas sekutu Al-Qaeda Syria pada Ahad menafikan mereka mengetahui ketua kumpulan Negara Islam (IS), yang terbunuh dalam serbuan Amerika Syarikat, tinggal di kawasan di bawah kawalannya.

Pemimpin IS, Abu Ibrahim al-Hashimi al-Qurashi meletupkan dirinya pada hari Khamis semasa serbuan pada waktu malam di rumahnya di wilayah barat laut Syria, Idlib, yang kebanyakannya dikuasai oleh kumpulan jihad Hayat Tahrir al-Sham (HTS).

“Kami tidak mengetahui operasi sedemikian sebelum ia berlaku,” kata HTS dalam satu kenyataan, sambil menambah bahawa ia juga tidak mengetahui “identiti penduduk” rumah yang menjadi sasaran pasukan khas AS.

“Kami mengutuk operasi (AS) ini,” tambah kumpulan itu, sambil berkata ia akan terus melawan maksiat dan jenayah.

HTS sering menjalankan operasi terhadap sel-sel yang bersekutu dengan IS di rantau itu—kubu jihad dan pemberontak utama terakhir Syria, menurut Pemerhati Hak Asasi Manusia Syria.

Menurut kumpulan pemantau, yang bergantung pada rangkaian sumber di dalam Syria, HTS telah memerangi pejuang bersenjata yang bergabung dengan IS sejak beberapa bulan kebelakangan ini.

HTS mengawal kira-kira separuh wilayah Idlib serta sebahagian wilayah Aleppo, Hama dan Latakia. – AFP, 7 Februari, 2022.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen