Doktor bimbang golongan sebar dakyah, tolak vaksin Covid-19


Zaim Ibrahim

Kumpulan doktor perubatan menggesa pihak berkuasa mengawasi golongan antivaksin yang semakin berani dan berupaya mempengaruhi masyarakat untuk menolak vaksin Covid-19. – Gambar AFP, 26 Disember, 2020.

KUMPULAN doktor perubatan menggesa orang awam menolak dakyah golongan antivaksin kerana bimbang fakta yang diselewengkan itu mengagalkan usaha membasmi Covid-19.

Mereka juga menggesa pihak berkuasa mengawasi kumpulan tersebut kerana melihat golongan antivaksin ini semakin berani dan berupaya mempengaruhi masyarakat untuk menolak vaksin.

Antaranya, Medical Mythbusters Malaysia (M3), antara badan yang paling aktif menentang pemesongan maklumat dan propaganda dari golongan antivaksin dalam negara.

Presidennya Dr Ahmad Firdaus Mohd Haris memberitahu The Malaysian Insight, tindak-tanduk kumpulan tersebut tidak boleh dibiarkan kerana mengundang bencana kepada masyarakat.

“Dengan perkembangan terbaru yang menyaksikan antivaksin makin berani dan galak mengatur strategi, kami rasakan mereka memang perlu dibendung oleh pihak berkuasa.

“Semakin lama mereka dibiarkan berleluasa, dibimbangi semakin ramai akan terpedaya dan seterusnya meningkatkan kes penolakan vaksin seterusnya kes penyakit cegahan vaksin di negara kita,” kata beliau.

Beliau  juga menangkis dakwaan golongan antivaksin bahawa rakyat Malaysia hanya akan menjadi tikus makmal untuk ujian vaksin Covid-19.

Jelasnya kerajaan telah menjamin vaksin akan mula digunakan setelah ujian fasa tiga dilakukan oleh Bahagian Regulatori Farmasi Negara (NPRA) Kementerian Kesihatan.

“Untuk penggunaan vaksin di Malaysia, kelulusan akan diberi hanya selepas kajian mendalam dijalankan oleh NPRA.

“Menurut Kementerian Sains dan Teknologi vaksin hanya akan diluluskan setelah ia melalui ujian Fasa 3.

“Sebelum sebarang kelulusan diberikan untuk penggunaan vaksin, kajian telah dijalankan. Tiada istilah rakyat Malaysia digunakan sebagai bahan uji kaji,” jelas beliau.

Pakar Perubatan Keluarga Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM), Dr Suhazeli Abdullah pula menegaskan, vaksin yang bakal digunakan kerajaan sudahpun diterima dari segi fatwa.

Maka ia tidak perlu lagi dipertikaikan kerana kerajaan Malaysia tidak menggunakan vaksin dari sumber haram, katanya.

“Hakikat yang kita dapati mereka (golongan antivaksin) masih lagi menayangkan vaksin-vaksin luar yang kononnya mengandungi unsur haram.

 “Kita tidak nafi terdapat beberapa vaksin luar yang daripada sumber haram, tetapi premis KKM tidak menggunakannya dalam negara kita.

Muzakarah Majlis Kebangsaan memutuskan hukum 'harus' menggunakan vaksin dan mewajibkannya bagi individu yang ditetapkan untuk mencegah Covid-19. – Gambar AFP, 26 Disember, 2020.

Namun pada masa sama, klinik atau hospital swasta boleh mengimport vaksin yang disahkan selamat oleh kerajaan tetapi dihasilkan dari sumber tidak halal, katanya.

 “Jika terdapat klinik swasta atau hospital swasta yang mengimport vaksin berkenaan, adalah di luar bidang kuasa majlis fatwa sebab negara kita ini majmuk.

“Hak rakyat bukan Islam memilih mana satu vaksin untuk anak mereka tidak boleh dinafikan,” katanya lagi kepada The Malaysian Insight.

Beliau menambah, usaha menjaga umat dan masyarakat daripada bencana Covid-19 demi maslahat umat lebih mustahak berbanding bahan di dalam vaksin.

“Ya bahan dalam vaksin itu penting, tetapi menjaga maslahat ummat dari dijangkiti penyakit berjangkit yang berbahaya lagi penting.

 “Oleh itu jika kita lihat kenyataan majlis fatwa selalu meletakkan beberapa usul fiqh tertentu bagi menentukan hukum keharusan itu, tanpa melihat bahan di dalam vaksin.

“Contohnya, Asas Fiqh Majlis Fatwa Kebangsaan, para Mufti dan agamawan memandang isu ini mendesak untuk kita berjuang bagi kesejahteraan ummah iaitu menolak kerosakan adalah didahulukan daripada mencari kemaslahatan,” tambah beliau.

Perbincangan bagi menangkis salah faham kesihatan digerakkan oleh di komuniti Facebook seperti Masyarakat Kena Tahu (Ori), yang ditadbir ahli kesihatan dan kini dianggotai lebih 70,000 ahli.

Ia juga ditubuhkan bagi menangkis penyelewengan fakta dan maklumat kesihatan mengenai vaksin.

Golongan yang meragui dan menolak vaksin itu pula antara lain bergiat di Facebook melalui kumpulan perbincangan seperti komuniti Masyarakat Kena Tahu yang kini mempunyai sekitar 50,000 ahli.

Kumpulan yang ditubuhkan pada 2016 itu menjadi kebimbangan ahli kesihatan kerana menjadi platform mempromosi kesan buruk pelalian termasuklah vaksin yang bakal digunakan untuk menangani pandemik Covid-19.

Beberapa anggota komuniti tersebut yang menolak vaksin memberitahu The Malaysian Insight, mereka mengambil sikap demikian kerana meragui kandungan vaksin tersebut.

Salah seorang daripadanya yang enggan namanya diketahui umum itu berkata, beliau juga curiga dengan golongan yang mengeluarkan vaksin terbabit.

“Kami bukan sewenang-wenangnya antivaksin tidak tentu pasal. Kami cuma curiga vaksin yang datang daripada Moderna, Astrazaneca, Covax dan Pfizer.

“Kami juga curiga kandungan apa digunakan dalam vaksin dan siapa di belakang syarikat-syarkat farmaseutikal ini.

“Kita tolak tepi segala konspirasi ini. Beberapa laporan berita ada menunjukkan kesan sampingan apabila disuntik vaksin Covid-19,” dakwanya ketika bercakap kepada The Malaysian Insight.

Beliau turut menolak kaedah penelitian dan kajian yang dilakukan dan beranggapan kerajaan mendapatkan vaksin tersebut secara terburu-buru kerana masih diuji pengeluar.

“Kenapa kita tergesa-gesa untuk beli vaksin daripada negara luar sedangkan, kerajaan yang cakap ia masih di peringkat kajian klinikal fasa tiga.

“Jika kita nak suntik vaksin, yang mempunyai kandungan haram, ia perlulah dalam keadaan betul-betul darurat.

“Sekarang pun, kes positif Covid-19 memang agak tinggi, tetapi peratus kematian masih rendah,” kata beliau.

Kebimbangan ke atas vaksin itu juga disuarakan badan seperti Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM).

Presidennya Nadzim Johan berkata beliau bukanlah individu yang menolak vaksin, tetapi beliau bimbang masyarakat akan menjadi bahan uji kaji dalam penggunaan vaksin Covid-19.

“Persoalan kami sebagai NGO yang juga ramai orang awam bertanya, sebagai pengguna kita ada hak untuk mengetahu. Apa implikasi dan kandungan vaksin itu?

“Kita juga ada hak untuk memilih, ia tidak boleh dipaksa-paksa. Saya ada dengar, suntikan vaksin Covid-19 akan dijadikan mandatori.

“Adakah sudah ada kajian yang  menyeluruh, yang menjamin kita tidak terkesan?” kata beliau dalam satu temubual disiarkan laman Facebook, Logout Malaysia.

Nadzim mendakwa PPIM telah menghantar surat kepada KKM untuk menjawab persoalan-persoalan tersebut tetapi sehingga kini, tiada sebarang penjelasan telah diberikan.

NPRA memulakan kajian klinikal fasa tiga ke atas vaksin Covid-19 bermula bulan ini menerusi inisiatif kerajaan dengan kerajaan (G2G) bersama China.

Perdana Menteri Muhyiddn Yassin mengumumkan, kajian klinikal mengenainya akan membabitkan 3,000 peserta bagi menilai keselamatan serta keberkesanannya.

Selain itu, kerajaan menandatangani perjanjian dengan syarikat farmaseutikal AstraZeneca bagi memperoleh 6.4 juta dos vaksin Covid-19.

Ia merupakan tambahan 10% lagi kepada bekalan vaksin, yang bermakna Malaysia akan memperoleh keseluruhan jaminan bekalan sebanyak 40%.

Ia termasuk dua perjanjian yang dimeterai sebelum ini bersama fasiliti Covax dan Pfizer.

Beliau turut mendedahkan akan menjadi individu terawal menerima suntikan vaksin Covid-19 bagi meyakinkan rakyat yang vaksin diperoleh negara selamat dan berkesan.

Menteri Agama Zulkifli Mohamad pada bulan lalu memberitahu Dewan Rakyat, Muzakarah Majlis Kebangsaan memutuskan hukum “harus” menggunakan vaksin dan mewajibkannya bagi individu yang ditetapkan untuk mencegah Covid-19.

Majlis Raja-Raja menerima makluman beliau mengenai perkara itu tiga hari lalu. – 26 Disember, 2020.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen