Utusan Malaysia, Kosmo terbit semula hari ini


Zaim Ibrahim

Akhbar Utusan Malaysia dan Kosmo! diterbitkan semula hari ini selepas hampir setahun sejak syarikat pemegang permit asalnya digulungkan. – Gambar The Malaysian Insight oleh Nazir Sufari, 20 Julai, 2020.

AKHBAR bahasa Melayu tertua dalam negara, Utusan Malaysia diterbitkan semula bermula hari ini, hampir setahun sejak syarikat pemegang permit asalnya digulungkan.

Akhbar berkenaan dan Kosmo!, yang kini turut dimiliki syarikat kawalan jutawan Syed Mokhtar Albukhary, dapat diperolehi semula di pasaran.

Naskhah baharu Utusan setebal 48 halaman dijual pada harga RM2 tampil dengan slogan “Pemikiran Baharu” bagi menggantikan penerbitan yang sebelum ini dikawal parti Umno.

Halaman utamanya melaporkan isu ekonomi pasca pandemik Covid 19.

Dalam bahagian Sukan, terbitan pertama itu mewawancara secara eksklusif pemilik Johor Darul Ta’zim (JDT), Tunku Ismail Tunku Ibrahim.

Akhbar Kosmo! juga diterbitkan dengan 48 muka surat dan masih mengekalkan slogan ‘Suara Kontemporari’.

Di halaman utamanya, akhbar mensasarkan golongan muda itu melaporkan mengenai perniagaan jualan emas yang kini meningkat walaupun ekonomi masih belum pulih sepenuhnya.

Pembaca bersama akhbar Utusan Malaysia yang diterbitkan semula hari ini selepas hampir setahun sejak syarikat pemegang permit asalnya digulungkan. – Gambar The Malaysian Insight oleh Nazir Sufari, 20 Julai, 2020.

Syarikat asal pemegang permit penerbitan Utusan, Kumpulan Utusan pada 9 Oktober memutuskan untuk menghentikan operasi selepas meluluskan cadangan penggulungan syarikat secara sukarela.

Pengerusi eksekutifnya Abd Aziz Sheikh Fadzir ketika itu berkata langkah tersebut terpaksa diambil kerana lembaga pengarah berpendapat bahawa syarikat tidak lagi mampu meneruskan perniagaan.

Sebanyak 70% kepentingan Kumpulan Utusan dalam anak syarikat, Dilof Sdn Bhd seterusnya dijual kepada satu syarikat dikaitkan dengan jutawatan Syed Mokhtar Albukhary, Aurora Mulia.

Aurora Mulia kemudian ditukar nama menjadi Media Mulia Sdn Bhd yang turut memegang permit penerbitan Utusan. – 20 Julai, 2020.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen