Jualan motosikal makin baik, April merosot paling teruk


Bernard Saw

Terdapat 33,200 pendaftaran motosikal baharu pada bulan Mac, walaupun PKP masih berlangsung. Jumlah ini masih rendah dari 54,138 pendaftaran pada bulan Januari dan 57,017 pada bulan Februari. – Gambar fail The Malaysian Insight, 24 Mei, 2020.

PENJUALAN motosikal menunjukkan prestasi yang lebih baik daripada yang dijangka walaupun Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) masih berlangsung.

Jualan kenderaan itu meningkat pada bulan Mei selepas kemerosotan berlaku pada bulan April.

Presiden Persatuan Peniaga Motosikal dan Skuter Malaysia (MMSDA) Wee Hong berkata, kadar perolehan menunjukkan bahawa industri ini sedang pulih.

Terdapat 33,200 pendaftaran motosikal baharu pada bulan Mac, walaupun PKP masih berlangsung. Jumlah ini masih rendah dari 54,138 pendaftaran pada bulan Januari dan 57,017 pada bulan Februari.

April adalah bulan yang menyaksikan prestasi terburuk setakat ini, dengan hanya 1,468 pendaftaran.

Walau bagaimanapun, pada separuh pertama Mei, prestasi jualan keseluruhan hampir 10 kali lebih tinggi daripada bulan April, dengan 11,636 motosikal didaftarkan.

Wee mengaitkan kenaikan Mei kepada pelanggan berpendapatan rendah yang pendapatannya tidak terjejas semasa PKP.

“Sekiranya mereka dapat pertahankan pekerjaan mereka, mereka masih memiliki pendapatan. Dan mereka juga mendapat subsidi kerajaan. “

Sementara itu, Pengerusi Persatuan Peniaga Automobil Melaka, Tan Tien Chye berkata, prestasi penjualan semasa masih berterusan kerana Hari Raya, ketika sentimen pengguna untuk kenderaan baharu biasanya tinggi.

Tan berkata prestasi dalam setengah bulan terakhir lebih baik daripada yang dijangkakan.

Namun untuk memastikan pemulihan terus berlanjutan, Tan berkata, kerajaan harus berusaha mempertahankan kuasa belian kumpulan B40 dalam rancangan pemulihan ekonomi yang akan dilancarkan Putrajaya pada akhir bulan ini.

Sejauh mana pemulihan industri lain juga akan mempengaruhi pengedar motosikal, kerana sebahagian besar pelanggan adalah daripada kalangan yang berpendapatan rendah, yang lain juga terdiri daripada semua lapisan masyarakat.

“Sekiranya industri lain tidak menunjukkan prestasi yang baik, maka industri motosikal juga akan turut terkesan,” kata Tan.

“Harus ada peraturan yang jelas daripada kerajaan bagi menjaga kelangsungan industri. Sekiranya majikan masih dapat melihat masa depan mereka, mereka akan mempertahankan pekerjaan pekerja.”

Wee berkata walaupun penjualan keseluruhan mungkin lebih baik daripada yang dijangka, pengedar masih menghadapi kos bulanan dan harian.

Pengedar biasanya menyediakan pusat perkhidmatan, termasuk penjualan, penyelenggaraan, insurans; namun mereka hanya dapat menampung sebilangan kecil pelanggan kerana perlu mematuhi penjarakan sosial. – 24 Mei 2020.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen