Hampir 900,000 tenggiling diseludup di Asia Tenggara, kata pemerhati 


Sisik tenggiling merupakan antara yang mendapat permintaan tinggi dalam perubatan tradisional.– Gambar EPA, 20 Februari, 2020.

HAMPIR 900,000 tenggiling dipercayai telah diseludup di seluruh Asia Tenggara sejak dua dekad lalu, kata  pemerhati hidupan liar.

Haiwan itu diseludup untuk anggota badannya yang mempunyai nilai tinggi dalam perubatan tradisional di negara termasuk Vietnam dan China serta dagingnya dijadikan hidangan.

Haiwan nokturnal itu ditangkap sejak bertahun-tahun di Asia Tenggara dan ia semakin meluas hingga ke Afrika.

Dalam laporan terbaharu, pemerhati haiwan TRAFFIC menganggarkan 895,000 ekor tenggiling diseludup antara tahun 2000 dan 2019 di Asia Tenggara.

Ia turut menyebut lebih 96,000 kilogram sisik haiwan berkenaan dirampas di Malaysia, Singapura dan Vietnam antara 2017 dan 2019.

“Rampasan haiwan liar dibuat saban hari di Asia Tenggara dan jumlah penyeludupan yang terlalu ketara ini sangat mengejutkan,” kata Pengarah TRAFFIC Asia Tenggara, Kanitha Krishnasamy.

Pada 2016, Konvensyen Perdagangan Haiwan Terancam Antarabangsa (Cites) memberikan perlindungan peringkat tertinggi kepada tenggiling yang memberi makna kesemua perdagangan haiwan berkenaan adalah dilarang.

Sebelum ini, perdagangan haiwan berkenaan dibenarkan di bawah pengawasan dan syarat yang ketat.

Namun kumpulan berkenaan berkata, perdagangan haram itu masih berlaku dan TRAFFIC meminta undang-undang dan hukuman lebih ketat dikuatkuasakan untuk menutup pasaran haiwan liar bagi melindunginya. – AFP, 20 Februari, 2020.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen