Belanjawan 2020 bagus kalau pelaksanaannya berkesan


Chan Kok Leong

Perunding percukaian Dr Veerinderjeet Singh (dua dari kanan) bersama pakar ekonomi lain bercakap tentang Belanjawan 2020 pada forum di Kuala Lumpur. – Gambar The Malaysian Insight oleh Nazir Sufari, 16 Oktober, 2019.

MANFAAT dalam Belanjawan 2020 akan hanya dapat direalisasikan jika sistem penyampaian awam beraya menyampaikan insentif dan inisiatif yang ditawarkan, kata pakar percukaian dan ekonomi.

Mereka berkata Belanjawan 2020 ada banyak insentif untuk merangsang tenaga kerja tempatan, menarik pelaburan asing dan menambah baik komunikasi Malaysia kepada rangkaian 5G, tetapi menambah pemantauan rapat diperlukan untuk memastikan jaminan hasil semua rancangan itu.

Bercakap pada satu forum pasca belanjawan di Axcelasia Taxand Sdn Bhd Kuala Lumpur baru-baru ini, Dr Veerinderjeet Singh berkata tidak syak lagi Malaysia kekal sebagai negara yang sangat menarik untuk pelaburan tetapi siapa yang memantau hasilnya.

“Cabarannya ialah tentang pelaksanaan, kejayaan dan hasil,” kata perunding percukaian itu.

Memetik pengalaman Malaysia dengan membantu industri kecil dan sederhana (IKS), Veerinderjeet berkata ada banyak insentif untuk IKS setiap tahun.

“Tetapi setiap tahun, IKS merungut mereka tidak dapat.”

Satu masalah yang tidak diselesaikan sejak bertahun-tahun lalu ialah kewujudan pertindihan bidang kuasa antara kementerian dan agensi.

Veerinderjeet berkata kerajaan perlu satu jawatankuasa objektif yang dapat menjejak perkembangan inisiatif itu.

“Satu isyarat baik yang saya lihat ialah jawatankuasa pemilih parlimen berkenaan belanjawan yang dipengerusikan oleh Mustapa Mohamad (ahli Parlimen Jeli). Jawatankuasa itu boleh memanggil kementerian berbeza untuk mengetahui perkembangan mereka, memberikan akauntabiliti yang lebih baik.

“Ini langkah yang sangat positif oleh kerajaan baharu,” kata Veerinderjeet.

Pakar ekonomi Kumpulan Bank Dunia Shakira Teh Sharifuddin juga mendapati banyak aspek positif dalam Belanjawan 2020.

“Kami positif dengan inisiatif yang merapatkan jurang gender dan momentum untuk melakukan perubahan terhadap undang-undang buruh di negara ini.

“Langkah seperti peruntukan bagi pendidikan awal kanak-kanak dan menambah cuti bersalin hingga 90 hari bermula 2021 adalah langkah tepat untuk merangsang penyertaan wanita dalam pasaran buruh,” katanya.

Shakira berkata langkah itu akan mengangkat Malaysia lebih dekat kepada norma antarabangsa.

Beliau turut mengulas tentang program petrol subsidi bersasaran untuk mengecualikan golongan kaya yang selama ini turut menikmati subsidi harga petrol. – 16 Oktober, 2019.

Berita penuh di sini.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen