Ujian DNA kenal pasti jenazah Haziq, kata Mujahid


Asila Jalil

Kerajaan masih tiada maklumat terperinci dan sedang menunggu New Zealand mengeluarkan butiran lanjut, kata Menteri Mujahid Rawa. – Gambar The Malaysian Insight oleh Kamal Ariffin, 21 Mac, 2019.

JENAZAH Mohd Haziq Mohd Tarmizi, 17, yang terbunuh dalam serangan pengganas di masjid Christchurch dikenalpasti melalui ujian DNA.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Mujahid Yusof Rawa berkata kerajaan masih tidak mempunyai maklumat lanjut kronologi kejadian sebenar sehingga ujian DNA dilakukan untuk mengenalpasti Haziq yang sebelum ini dilapor hilang.

“Tiada maklumat detail sebenarnya…kami cuma dimaklumkan. Sebelum itu kita hanya agak, kata yang meninggal tu adakah Haziq yang dikatakan lari dan tak dapat jumpa.

“Tapi sebenarnya dia sepanjang masa ada di situ. Setelah dicam dengan DNA, maka memang telah pasti yang meninggal itu adalah Haziq.

“Cuma detail apa berlaku selama itu kami belum diberi maklumat apa-apa. Kami akan jumpa kedutaan dan akan kongsi nanti,” katanya kepada wartawan di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur hari ini.

Kematian Haziq disahkan malam tadi.

Exco Kebajikan Pulau Pinang Phee Boon Poh berkata Suruhanjaya Tinggi Malaysia di Wellington sudah dimaklumkan mengenai kematian remaja tersebut. Phee tidak dapat berkongsi lebih banyak maklumat tentang perkara itu seperti ketika dan di mana remaja berusia 17 tahun itu ditemui.

“Kerajaan NZ sangat menjaga ruang privasi mereka. Ada ramai yang meninggal dunia dan pengesahan diri yang teliti oleh keluarga diperlukan.

“Pengesahan DNA diperlukan sebelum sebarang pengumuman. Saya bersama ibu mangsa malam tadi,” katanya menerusi WhatsApp.

Serangan pengganas yang berlaku di Masjid Al-Noor dan Lindwood itu membunuh 50 orang dan mencederakan ramai yang lain.

Ayah Haziq, Mohd Tarmizi Shuib, 42, adalah salah seorang daripada tiga warga Malaysia yang cedera. Dua lagi ialah Rahimi Ahmad dan Mohd Nazril Hisham Omar.

Haziq bersama ayah dan adik lelakinya ketika pengganas melepaskan tembakan ke arah jemaah dalam Masjid Al-Noor.

Adik lelakinya, Mohd Haris, 12, kini sedang menjalani rawatan di salah sebuah hospital kanak-kanak di Christchurch kerana trauma. – 21 Mac, 2019.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen