Kehadiran pengundi, faktor pengundi Melayu tentukan pemenang KKB, kata penganalisis.


Ravin Palanisamy

Penganalisis berkata peratusan pengundi rendah untuk PRK Kuala Kubu Bharu boleh mendatangkan bahaya kepada gabungan kerajaan perpaduan. – Gambar fail The Malaysian Insight, 10 Mei, 2024.

PERATUSAN pengundi yang rendah untuk Pilihan Raya Kecil (PRK) kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Kuala Kubu Baharu (KKB) esok boleh mendatangkan bahaya kepada gabungan kerajaan perpaduan, kata penganalisis.

Mereka berpendapat peratusan keluar mengundi yang rendah boleh memihak kepada gabungan pembangkang Perikatan Nasional selain undi bukan Melayu adalah kunci untuk Pakatan Harapan (PH) muncul sebagai pemenang.

Membuat pemerhatian berdasarkan pilihan raya negeri yang diadakan pada Ogos tahun lepas, Tunku Mohar Tunku Mohd Mokhtar dari Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) berkata PH memerlukan peratusan keluar mengundi yang baik terutamanya dalam kalangan pengundi Cina dan India bagi memastikan mereka mengekalkan kerusi itu.

“Peratusan keluar mengundi yang rendah akan membuktikan boikot oleh pengundi etnik India berhasil. Tanpa undi mereka kepada PH, ini akan menguntungkan Perikatan,” kata penolong profesor sains politik itu.

“Jumlah mengundi yang tinggi akan membantu PH dan ini juga bermakna peratusan keluar mengundi lebih tinggi dalam kalangan pengundi bukan Melayu.

“PH akan mempunyai kelebihan jika kumpulan ini terus mengundi gabungan itu. Bagaimanapun, jika pengundi India membuang undi protes terhadap PH, ini boleh membantu Perikatan kerana diandaikan majoriti pengundi Melayu akan mengundi Perikatan berdasarkan trend yang dilihat pada pilihan raya sebelum ini,” katanya.

Menurut Tunku Mohar, mana-mana peratusan keluar mengundi di bawah 65% akan memihak kepada PN, manakala apa-apa yang melebihi 70% akan menjejaskan PH.

Pada pilihan raya DUN Ogos, mendiang DAP Lee Kee Hiong mengalahkan calon Gerakan Henry Teoh Kien Hong dengan lebih 4,000 margin undi, kira-kira 69% keluar mengundi.

Kerusi KKB di Selangor kosong berikutan kematian Lee pada 21 Mac.

PRK ini akan menyaksikan pertembungan empat penjuru melibatkan Pang Sock Tao (PH/DAP), Khairul Azhari Saut (Perikatan/Bersatu), Hafizah Zainuddin (Parti Rakyat Malaysia) dan calon bebas Nyau Ke Xin.

Kawasan KKB mempunyai pengundi campuran Melayu (53.4)%, Cina (30.5%) dan India (15.82%). Selebihnya terdiri daripada Orang Asli dan lain-lain.

Terdapat 40,226 pemilih berdaftar di KKB. Golongan muda dalam kumpulan umur 21-30 merupakan blok pengundi terbesar iaitu 9,400.

Tunku Mohar berkata trend semasa mencadangkan pengundian berasaskan etnik.

“Dengan peningkatan jumlah pengundi Melayu di kawasan itu, Perikatan bergantung kepada sokongan orang Melayu menang.

“Ia juga membawa pemimpin berprofil tinggi ke kempen mereka dan tidak mengejutkan jika mereka boleh menang kali ini tetapi ini bergantung kepada peratusan keluar mengundi. Peratusan keluar mengundi yang lebih rendah akan menguntungkan Perikatan,” katanya sambil menambah kaum Cina berikrar taat setia kepada PH.

Tinjauan menunjukkan KKB ini akan menjadi PRK ketujuh yang akan diadakan selepas pilihan raya umum 2022.

Anjakan undi Melayu?

Profesor Madya Pusat Demokrasi dan Pilihan Raya Universiti Malaya (UM) Awang Azman Awang Pawi pula berkata kemungkinan berlaku peralihan undi Melayu ke PH kali ini.

Beliau berkata terdapat beberapa faktor yang berkemungkinan boleh menyumbang kepada penurunan undi Melayu untuk Perikatan.

“Pengumuman enam ahli Parlimen dari Bersatu menyokong kerajaan perpaduan, sambutan Hari Raya kerajaan di negeri pembangkang, kestabilan kerajaan dan permohonan maaf terbuka Menteri Besar Kedah Muhammad Sanusi Md Nor kepada Perdana Menteri Anwar Ibrahim baru-baru ini boleh menyaksikan orang Melayu membuang undi mereka untuk PH.

“Kempen oleh kedua-dua gabungan juga kelihatan tidak begitu menarik dan kurang isu perkauman, agama dan raja (3R) yang dimainkan oleh Perikatan.

“Justeru, tiada sebab pengundi teruja untuk menyokong KKB pada pilihan raya kecil ini,” katanya.

Baru-baru ini, Sanusi pada sambutan Aidilfitri Kedah-Madani memohon maaf kepada Anwar.

Sementara itu James Chin dari Universiti Tasmania berkata peranan terhad PAS setakat ini dalam PRK boleh mempengaruhi orang Melayu untuk membuat undi.

Berdasarkan pemerhatian dan maklum balas beliau di lapangan, beliau berkata PAS nampaknya tidak begitu aktif berkempen seperti biasa dalam pilihan raya lain.

“Jentera PAS nampaknya tidak berfungsi seperti dulu di negeri atau pilihan raya lain.

“Mereka tidak aktif seperti dulu dan ini boleh mempengaruhi trend undi Melayu. Tetapi mungkin ada desakan saat akhir daripada mereka,” kata profesor Pengajian Asia itu.

Beliau berkata antara lain kaum Cina memutuskan untuk turun mengundi.

“Orang Cina mahu mengekalkan DAP dalam kuasa.

“Ini sebahagian besarnya kerana Perikatan menyerang sekolah dan pendidikan vernakular calon PH.

“Ini tidak sesuai dengan pengundi Cina walaupun Perikatan cuba mengundurkan diri dalam isu itu,” katanya.

Dalam tempoh berkempen Ketua Penerangan PAS Ahmad Fadhli Shaari mempermainkan fakta bahawa calon PH Pang belajar di sekolah vernakular.

Ahli parlimen Pasir Mas itu mencabar Pang untuk mendedahkan latar belakang pendidikan rendah dan menengahnya kerana ia tidak dinyatakan dalam poster profil calon PH. – 10 Mei, 2024.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen