Di sebalik Jana Wibawa


Ravin Palanisamy

Skim itu juga bertujuan untuk meningkatkan kapasiti kontraktor Melayu-Bumiputera dalam industri pembinaan untuk menjadi lebih berdaya saing dan berdaya tahan. – Gambar fail The Malaysian Insight, 21 Februari, 2023.

PROGRAM Jana Ekonomi Pemerkasaan Kontraktor Bumiputera Berwibawa atau lebih dikenali sebagai Jana Wibawa adalah satu skim yang diperkenalkan ketika pentadbiran Muhyiddin Yassin.

Ia diwujudkan bagi mempercepatkan pelaksanaan projek serta merangsang ekonomi negara ketika dan selepas pandemik Covid-19.

Skim itu juga bertujuan untuk meningkatkan kapasiti kontraktor Melayu-Bumiputera dalam industri pembinaan untuk menjadi lebih berdaya saing dan berdaya tahan.

Namun baru-baru ini Persatuan Kontraktor Melayu Malaysia (PKMM) mendakwa projek Jana Wibawa diberi melalui rundingan terus dan tender terpilih yang merupakan ‘rahsia terbuka’ diketahui kontraktor Melayu-Bumiputera.

Presiden PKMM Mohamed Fadzill mendakwa projek tersebut diberi kepada syarikat yang mesra pada parti tertentu meskipun tiada pengalaman mahupun kepakaran untuk kerja tersebut.

Beliau mahu Kementerian Kewangan mendedahkan maklumat terperinci mengenai pihak yang diberikan projek melalui skim Jana Wibawa tersebut.

“Kami bukan cemburu dengan mereka yang dapat projek Jana Wibawa tapi penganugerahan projek perlu adil dari segi pemilihan berdasarkan kemampuan, pengalaman serta profesionalisme. Bukan siapa yang baik dengan perdana menteri atau menteri yang anugerahkan projek itu,” katanya.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Undang-Undang dan Reformasi Institusi) Azalina Othman Said memaklumkan beberapa senarai Surat Setuju Terima (SST) yang dikeluarkan menerusi projek di bawah Jana Wibawa membabitkan ahli keluarga pemimpin utama parti politik tertentu.

Katanya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) masih belum dapat mengenal pasti nilai sebenar projek itu.

Azalina dalam jawapan bertulis di Parliamen memberitahu sebanyak 56 projek mendapat SST dan keseluruhan projek itu bernilai RM6.3 billion. – 21 Februari, 2023.

Berita penuh di sini.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen