2 kontraktor utama projek LCS saman Boustead Naval Shipyard


K. Kabilan

Pada 4 Ogos lalu, Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara dedah kerajaan sudah membayar RM6.083 bilion kepada BNS melalui kontrak runding terus, namun tiada satupun kapal LCS diterima setakat ini. – Gambar fail The Malaysian Insight, 5 Oktober, 2022.

DUA kontraktor utama dalam projek kapal tempur pesisir (LCS) mengambil tindakan undang-undang terhadap Boustead Naval Shipyard Sdn Bhd (BNS) susulan kontrak mereka dibatalkan.

Contraves Advanced Devices Sdn Bhd (CAD) dan Contraves Electrodynamics Sdn Bhd (CED) dalam tuntutan saman mereka berkata keputusan BNS membatalkan 12 surat anugerah (LOA) kepada dua syarikat itu tidak sah.

Saman difailkan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 27 September lalu.

CAD dan CED sebelum ini bertanggungjawab dalam pemerolehan peralatan dari pengeluar peralatan asal (OEM) bagi pembinaan kapal LCS.

Bulan lepas, BNS menamatkan kontrak CAD dan CED atas dakwaan salah laku, pelanggaran undang-undang dan penipuan urus niaga.

Dalam satu kenyataan semalam, BNS menafikan semua tuduhan dalam saman dikemukakan dua syarikat terbabit, mendakwa ia tidak berasas dan tidak wajar.

BNS juga positif akan menang dalam tuntutan saman yang difailkan ke atasnya.

Boustead Holdings Berhad (Boustead) adalah pemegang saham terbesar BNS iaitu 68.85% pegangan, diikuti Boustead Heavy Industries Corporation Bhd (BHIC) 27.77% dan Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) 10.38%.

Pada 4 Ogos lalu, Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) mendedahkan kerajaan sudah membayar RM6.083 bilion kepada BNS melalui kontrak runding terus, namun tiada satupun kapal LCS diterima setakat ini. 

PAC juga merumuskan sembilan punca kepincangan projek pembinaan enam kapal LCS bagi kegunaan Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) bernilai RM9 bilion.

Dalam saman tersebut BNS dituntut supaya melunaskan bayaran tertunggak kepada CAD RM880.07 juta, €39.87 juta, £3.78 juta dan SEK55.94 juta; sementara RM216.65 juta kepada CED.

Dua syarikat berkenaan juga memohon ganti rugi yang difikirkan sesuai oleh mahkamah.

CAD ditubuhkan pada 27 Oktober 1983 sebagai usaha sama antara BHIC Defence Technologies Sdn Bhd (BHICDT) dan RD Investment AG (RDI). Pengarah-pengarah CAD, Salihin Abang dan Syed Zahiruddin Putra Syed Osman, dilantik oleh BHICDT; manakala Gordon Douglas Hargreave dan Franck Theodor Hoffman oleh RDI.

CED pula ditubuhkan pada 23 Februari 2012 sebagai anak syarikat milik penuh CAD. Salihin dan Gordon Douglas adalah pengarah syarikat itu.

Dalam tuntutan saman mereka, CAD dan CED mendakwa Salihin dan Syed Zahiruddin berkomplot untuk mencederakan atau menipu dua syarikat berkenaan.

Palintif juga mendakwa dua pengarah ini telah melanggar fisiduari dan kewajipan berkanun mereka.

Selain itu, plaintif memohon perintah injunksi bagi menghalang Salihin dan Syed Zahiruddin serta wakil mereka mengguna, mendedah, mengedar atau menyebar sebarang dokumen atau maklumat dalaman CAD dan CED kepada mana-mana orang awam atau individu yang tidak dibenarkan.

Pengurusan kes ditetapkan pada 11 Oktober ini.

BHIC berkata ia sedang menilai sebarang kesan kewangan dan operasi ke atasnya. – 5 Oktober, 2022.     



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen